It’s all over now

Schrijnend mooi zijn ze, hartverscheurend of cynisch en boos: songs vol hartzeer, haat of – het allerergst – onverschilligheid voor degene van wie ooit zo veel gehouden werd. Een persoonlijke en volkomen arbitraire top-25.

Famous Blue Raincoat – Leonard Cohen

Brief van een man die zich zorgen maakt om het welzijn van de ex-minnaar van zijn vrouw. De sleutelzin “You treated my woman to a flake of your life” is pure poëzie. Evenals het bedankje: “And thanks, for the trouble you took from her eyes/I thought it was there for good/So I never tried…”

The Art Teacher – Rufus Wainwright

Bakvis raakt verliefd op haar tekenleraar, en juist omdat die liefde nooit geconsummeerd wordt, zal ‘the art teacher’ een leven lang de ultieme ex blijven. “Never have I loved since then/No, never have I loved any other man.”

Pacincia – Lenine

Zeg vooral niet tegen je ex dat ze geduld moet hebben, dat ze het later wel zal begrijpen of dat het leven niet ophoudt. Hoewel: de Braziliaan Lenine deed dat wel en schreef een van de mooiste liedjes aller tijden.

Last Night – The Strokes

De ultieme rock-‘n-rollband van de afgelopen tien jaar maakt er niet veel woorden aan vuil: “I know this for sure/I’m walkin out that door/Yeah!”

The Gallowgate Lad – The Unthanks

Negentiende-eeuws zieleleed door een van de opmerkelijkste bands van de afgelopen tijd.

Black Cow – Steely Dan

De tragische opening van het album Aja trekt als een film aan de luisteraar voorbij: een man ziet vanuit zijn ooghoek zijn ex knetterstoned in een bar zitten. Ze ziet er nog steeds outrageous uit, maar, zo houdt hij zichzelf voor, “I can’t cry anymore while you run around.”

Both Sides Now – Joni Mitchell

Geen afrekening met een ex maar, zo lijkt het wel, met de liefde zelf. Mitchell schreef de song aan het einde van de jaren zestig, maar het nummer snijdt pas echt door de ziel als de finale van de gelijknamige liederencyclus die ze in 2000 uitbracht.


Jojo – Jacques Brel

George ‘Jojo’ Pasquier zou je de enige echte ex van Jacques Brel kunnen noemen. Vrouwen had hij voor de seks, maar met mannen, en vooral met Jojo, had hij de meest intieme geestelijke relaties. Toen Jojo in 1974 overleed, was Brel kapot en schreef hij dit hartstochtelijke chanson.

I Didn’t Understand – Elliott Smith

Betoverende a capella close harmony door een man die uiteindelijk een mes in zijn eigen borst stak.

Go Leave – Kate and Anna McGarrigle

Het afscheidslied van Kate voor ex Loudon Wainwright III, de vader van Martha en Rufus, genereert koude rillingen langs de ruggegraat.

How Do You Sleep? – John Lennon

Als iemand zijn voormalige artistieke en zakelijke partner behandelde met de dubieuze egards van een ex, dan was het John Lennon wel. Een jaar na ‘de scheiding’ spoog hij op Imagine nog steeds vuur. “The only thing you done was yesterday and since you’ve gone you’re just another day…”

God Give Me Strength – Elvis Costello & Burt Bacharach

Wanneer een man verlaten wordt voor een andere man, dan wil hij wraak. “Maybe I was washed out like a lip-print on his shirt/I want him to hurt!”

Norwegian Wood – The Beatles

“I once had a girl or should I say she once had me.” Hoe cynisch en accuraat kun je een ex én de aard van een relatie in één openingszin neerzetten?

I Miss You – Randy Newman

Soms missen we, zelfs al zijn we zelf weggegaan, onze exen ineens ontzettend. Je kunt die gevoelens onderdrukken, maar je kunt er ook een liedje over schrijven.

Who’s Gonna Ride Your Wild Horses? – U2


Drummer Larry Mullen Jr. schijnt ooit gezegd te hebben dat dit nummer ging over ‘een verhouding van een van de bandleden met een fan die gevaarlijk dreigde te worden’. De relatie werd verbroken, maar de anonieme U2’er is op voorhand al jaloers op de volgende man die haar ‘wilde paarden gaat berijden’.

Creep – Radiohead

Mannen met weinig gevoel van eigenwaarde scoren meestal niet zo hoog bij de vrouwen. Thom Yorke zingt over een man die zijn ex ‘so fucking special’ vindt en zichzelf als een ‘creep’ en een ‘weirdo’ bestempelt. Andersom had hij meer kans gemaakt.

I Get Along Without You Very Well – Billie Holiday

Billie redt het wel in haar eentje, zingt ze, maar ondanks al die luchtige violen kan ze zichzelf niet echt overtuigen – en ons ook niet. De ultieme gebroken hart-song.

Don’t Play That Song – Aretha Franklin

Niets triggert herinneringen (goed of slecht) zo accuraat als het liedje dat op een bepaald moment de soundtrack van je leven was. De Queen of Soul smeekt de dj dan ook om het nummer dat beelden van haar ex oproept niet meer te draaien. “I Remember on our first date/He kissed me and he walked away/I was only seventeen I didn’t think he could be so mean.”

The Thrill Is Gone – Chet Baker

Soms is iemand al een ex voordat hij of zij een ex is. “I can see it in your eyes/I can hear it in your sighs/This is the end/So why pretend and let it linger.”

Tangled Up in Blue – Bob Dylan

Afkomstig van Blood on the Tracks, Dylans terugblik op een stukgelopen huwelijk. Conclusie? “We always did feel the same/We just saw it from a different point of view.”


Poisoned Heart And A Twisted Memory – Richard Thompson

Als Shoot Out the Lights het echtscheidings-album was van het folkduo Linda en Richard Thompson, dan is dit Richards reflectie op die treurige periode. Degene die verlaten wordt, blijft bijna altijd achter met een vergiftigd hart en een verwrongen geheugen.

Book of Liars – Walter Becker

De tekst spreekt voor zich: “Bye and bye now/We’ll get over/The things we’ve done and the things we said/But not just now when/I can’t remember/Exactly what it was I thought we had.”

I Wish You Love – Frank Sinatra

Ol’ Blue Eyes doet niet aan omzien in wrok. “My breaking heart and I agree/That you and I could never be/So with my best, my very best/I set you free.” Ach, ging het altijd maar zo…

Rosemary – Scott Walker

In dit wonderschone miniatuurtje, waarin een oude vrijster terugblikt op een affaire met een handelsreiziger, komt Scott Walker het dichtst in de buurt van zijn grote voorbeeld Jacques Brel.

You Go Your Way – Leonard Cohen

Omdat voor velen Leonard Cohen het begin en het einde van het hedendaagse lied belichaamt, doen we er nog maar eentje. In de cyclus Book of Longing die Cohen maakte met Philip Glass, had hij maar zeven seconden nodig om zijn punt te maken: “You go your way, I’ll go your way too.” |

Ruud Meijer