Volkskrant magazine zoekt nieuwe redder

Ja, je kunt – zoals nu gebeurt – José Rozenbroek ontslaan als cheffin. Je zou in theorie Barbara van Beukering (nu bazin van Het Parool) kunnen terughalen. Of LINDA.-hoofdredacteur Jildou van der Bijl kunnen wegkopen. Maar dan nog is het de vraag of je het kernprobleem van het Volkskrant magazine oplost: er staan al vanaf het prille begin (1998) te weinig advertenties in.

Officieel wordt Rozenbroek geloosd omdat de krant ‘een nieuwe koers’ met het magazine wil inslaan. Maar het blad was net gerestyled. Kennelijk was niet iedereen tevreden over het – inderdaad nogal non-descripte – eindresultaat.

Op 10 oktober had de redactieraad van de Volkskrant een indringend gesprek met de hoofdredactie, waarbij – aldus de redactieraad in een interne mail – ‘de mattenklopper is gebruikt’. “Alles is uiteindelijk terug te voeren op personen,” schrijft de redactieraad (helaas zonder namen te noemen).

Het magazine was echter altíjd al een bleeder.

Treurige conclusie: de producenten van hippe vrouwenspullen geloven nog steeds niet dat de gemiddelde Volkskrant-lezeres géén verstoft PvdA-lid is.