Tim Coronel: ‘Deze BMW rijdt als een bankstel op wielen’

‘De snelste man van Nederland’, autocoureur Tim Coronel, kan zich niet herinneren ooit in een bus, tram of trein te hebben gezeten. Sinds hij op zijn zestiende in Amerika zijn rijbewijs haalde, is autorijden een tweede natuur voor hem. Het begon met een BMW 2002tii, een tweedehandsje voor duizend gulden. Ook op zijn zestiende. Nog steeds rijdt Coronel voor dagelijks gebruik in dit merk dat hij, net als Audi, bewondert om de techniek en het gebruikersgemak. Coronel: “Ik ben geen statusrijder, ik koop een auto niet voor het imago. Boeit me totaal niet. Voor mij is het puur een kwestie van het verplaatsen van A naar B. BMW is dan fantastisch: het merk geeft me altijd een veilig en comfortabel gevoel. De BMW die ik nu rijd, cruist zo aangenaam. Ik heb er inmiddels meer dan 600.000 kilometer mee afgelegd. Het is voor mij een soort bankstel op wielen.”

Genieten van het alledaagse rijden op de gewone weg zou Coronel het liefst doen in een Nissan GT-R: “Een echt racemonster. Zodra je het gaspedaal indrukt, gebeurt er iets. Hij brult. Alles wat je in een auto zou willen, zit erin: de looks, de emotie, de elektronica.”

Op dit moment bereidt Coronel zich voor op de beroemdste woestijnrally Le Dakar, die sinds Al-Qaida in 2008 dreigde die met aanslagen te verstoren , wordt gereden in Zuid-Amerika in plaats van West-Afrika. Het liefst zou hij die rijden in zijn McRae 4×2 Buggy, om als eerste coureur aan te tonen dat elektrisch rijden de toekomst heeft, én omdat je volgens Coronel gewoon sneller bent. “Een brandstofmotor moet veel toeren maken om kracht te ontwikkelen. Eerst koppelen, dan gas geven. Met een elektro-auto krijg je in één keer het hele shot dat je nodig hebt om vaart te maken en te houden.”

Hoewel iedereen in de racewereld ‘magisch enthousiast’ is over deze trendbreuk en Coronel de elektrische auto in de rally ‘op de top van zijn kunnen’ zou kunnen presenteren, heeft de crisis roet in het eten gegooid. “We leven in economisch mindere tijden. Het is niet dat potentiële partners geen vertrouwen hebben in het project, maar financieel werd het lastig. Ik heb een aantal trouwe zakenpartners. Maar hoe graag zij ook willen, extra budget kunnen zij niet alleen ophoesten. Dat geld is nodig om voldoende oplaadpunten voor de batterijen te regelen.”

Dus die elektrische auto in Le Dakar, dat wordt 2013. Coronel vertrekt nu naar het Argentijnse Mar del Plata, startpunt van Le Dakar dit jaar, met een lichtere versie van de buggy: “Ik ga nu voor de derde keer voor de prijzen in de single seater-klasse. Tegelijkertijd kan ik het vernieuwde en lichtere chassis testen voor de elektrische versie. Wie me kent, weet dat ik nooit opgeef. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Dus: eat my dust!”


Bouwjaar: 1998

Gewicht: 1670 kg

Motorinhoud: 2926 cc (diesel)

Vermogen: 184 pk

Topsnelheid: 222 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 8,9 sec

Gem. verbruik: 8,5 l/100km

Aanschafprijs: €5000

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Erik Zwaga