The Verge gaat de strijd aan met technologiesites

Technologiejunkies kunnen sinds vandaag een nieuwe website aan hun favorieten toevoegen. Techblog The Verge wil de nieuwste ontwikkelingen in de consumententechnologie naar buiten brengen en gaat daarmee de strijd aan met gevestigde namen zoals TechCrunch, Gizmodo, Mashable en Engadget. Vooral met die laatste site hebben de redacteuren van The Verge een robbertje uit te vechten: een groot gedeelte van The Verge is ooit uit onvrede met de koers van het bedrijf weggegaan bij Engadget.

De zogenaamde techblogs zijn zeker geen randverschijnselen in de internetwereld. Maandelijks worden ze door tientallen miljoenen bezoekers gelezen. Engadget voert de lijst aan met maandelijks 11,5 miljoen unieke bezoekers, maar de verschillen in bezoekersaantallen met andere techblogs zijn klein. Zelfs het relatief kleine TechCrunch heeft 7,5 miljoen lezers.

Om deze stevige concurrentie het hoofd te bieden hebben alle techblogs een eigen specialisatie. Mashable is toonaangevend als het gaat om social media nieuws. Scoops op Twitter en Facebook zijn het eerste daar te vinden. Alles over smartphones, robots en camera’s lees je op Gizmodo en Engadget, dé sites voor gadgetfreaks. Groot nieuws op die blogs is bijvoorbeeld altijd de bekendmaking van nieuwe producten van Apple. Door middel van liveblogs en commentaar van experts houden ze de hongerige iPhonefans op de hoogte. Startende internetbedrijfjes die snel groot willen worden doen er goed aan op TechCrunch te verschijnen. Die techblog is namelijk toonaangevend op het gebied van internettechnologie.

Aan The Verge om een plekje tussen deze gevestigde namen te veroveren. Aan rijke geldschieters heeft The Verge voorlopig geen gebrek: de techblog heeft een exclusieve deal met BMW. In technoland is een sponsordeal met een commercieel bedrijf zeker niet uniek. Sterker nog, zonder sponsordeals geen nieuws. Gizmodo bijvoorbeeld leunt sterk op het geld van computerbedrijf Acer en Engadget wordt in de lucht gehouden door moederbedrijf AOL, de mediamagnaat die ook eigenaar is van de Huffington Post.

Juist door die hechte banden met AOL zijn veel werknemers in april van dit jaar vertrokken bij Engadget. Onder andere hoofdredacteur Joshua Topolsky en redacteur Paul Miller maakten veel amok bij hun vertrek. Slechts drie maanden na het vertrek bij Engadget kondigde Topolsky bij de talkshow van Jimmy Fallon zijn nieuwe techblog aan. Nu, bijna een half jaar later is het dan eindelijk zover. Met haar focus op design en gebruiksvriendelijkheid zal The Verge de techjunkies zeker kunnen bekoren en zich met gemak staande kunnen houden.

matthijs prinzen