Om het lijf

Waarin het weer prijzen regent in modeland.

De Prix de la Mode is Marie Claire’s jaarlijkse vinger aan de pols op het gebied van mode en ontwerpers. Volgens kenners is Marie Claire een van die zeldzame modetitels in de kiosk waar geen geld bij gelegd hoeft te worden. Dan heb je recht van spreken. Op fotootje één poseren de hoofdredactrice May-Britt Mobach en de modecheffin Simone Dernee.

Zij zijn de blijvertjes, de rest van het ensemble wisselt met de seizoenen. De editie van 2011 was ook nu weer in het Concertgebouw, en er is een ballotage voor bezoekers. Het fotograferende schorriemorrie van de roddelbladen komt niet verder dan de rode loper. Een stapje hoger is voor bladen als HP/De Tijd, die aan de champagnebar mogen slempen. De allerhoogsten mogen een vorkje prikken in de Spiegelzaal, waar de avond, evenals voorafgaande afleveringen, aan elkaar wordt gepraat door Eva Jinek.

De pers wordt hier vertegenwoordigd door periodieken als Het Financieele Dagblad en Elsevier. De laatste had een meneer in zwart pak afgevaardigd die ver had moeten lopen, getuige de schoenen met spekzolen die hij voor de gelegenheid had aangetrokken – ongetwijfeld om alhier verzamelde professionals op het modegebied niet naar de kroon te steken.

Tot onze vreugde was ook Lauren Verster uitgenodigd als beroeps-vipje, maar door omstandigheden moest haar verloofde Jort Kelder verstek laten gaan. Die zat voor televisieopnamen in het Schotse buitenhuis van de Carnegies, de Amerikaanse filantropen, bekend van het Vredespaleis. Kelders absentie was vermoedelijk niet doorgegeven aan Jineks eigen Bram Moszkowicz, die opvallend zenuwachtig door de muziektempel rende, abusievelijk in de verwachting dat zijn plaaggeest elk moment grijnzend vanachter een pilaar kon opduiken.


Binnen schoof een keur van beroemde Daphnes aan achter het tafelzilver. Marie Claire had er liefst drie ingeladen: Daphne Bunskoek, Daphne Dekkers en het prijswinnende fotomodel Daphne Groeneveld, wier lieftallige snoetje onder meer al de Italiaanse en de Franse Vogue mocht sieren. Daphne G. mag zich in 2011 Best Dutch Model noemen, maar zij was beslist niet de enige die in de prijzen viel. Onderscheidingen waren er ook voor Anna Drijver (Best Dutch Style Icon), Sophie Delafontaine (Best Accessory Designer), Joline Jolink (Best Fashion Entrepreneur) en Alique (Best Fashion Ambassador). De Italiaanse succesondernemer Giorgio Armani kreeg een Lifetime Achievement van Marie Claire, maar die man is allang veel te beroemd voor Amsterdam-Zuid, dus had het huis de versierselen laten ophalen door een lagere bedrijfsgodin, voor de gelegenheid in een bescheiden zwart jurkje.

De ontwerp-tweeling Riet en Truus Spijkers waren dit jaar slechts bevallige tafelversiering, want het duo was al eerder al in de prijzen gevallen. Tot het handjevol heren hoorde onder meer de grote baas van Sanoma, Dick Molman.

Links van hem staat Jan Kees Kokke van Het Financieele Dagblad. Hun drankjes zijn gesponsord door Moët. Hebben we nu iedereen genoemd? Dan tot volgend jaar.

Meer leuke content? Like ons op Facebook