Ondertussen in…

We gaan kijken of de exclusieve verkoper van Bugatti’s, Lamborghini’s, Rolls-Royces en Bentleys te Utrecht last heeft van de economische crisis. Klanten spreken, verkopers ondervragen, dat werk. Kortom: old school journalistiek bedrijven.

Probleem: bij binnenkomst in de enorme showroom langs de A2 is er geen klant te bekennen. Wel glimmende bolides die stuk voor stuk onbetaalbaar zijn voor de gewone burger. Met prijskaartjes tussen de één en drie ton zijn ze even duur als de rijtjeshuizen aan de overkant van de snelweg bij Maarssen.

Verkopers zijn er ook. Drie stuks zelfs. De eerste, strak in pak en met inhammen in het blonde haar, zit aan een balie, die als een eiland midden in een oceaan van glanzend witte tegels ligt. Hij tuurt naar een computerscherm en is niet erg bereidwillig tot het geven van commentaar. “Het is vandaag een beetje rustig,” zegt hij nogal overbodig. “Maar volgens mij heb ik boven een klant zien lopen.”

Aha, een echte klant! We gaan hem zoeken. Die zoektocht leidt langs een loungeruimte met onbezette designbanken, ongelezen koffietafelboeken en een onbemande espressobar. De klant blijft helaas zoek; op het toilet is hij ook al niet. De luxueuze automobielen staan dus te glimmen en glanzen voor niemand.

Terug naar de autoverkoper, die de stilte in de autohal als volgt verklaart: “De meeste klanten kopen telefonisch een auto bij ons.” Tijdens de wandeling door de megalomane showroom is zijn telefoon geen enkele keer overgegaan.

Ook niet bij zijn collega’s boven. Die hebben trouwens evenmin behoefte aan het geven van commentaar. “Of de crisis zorgt voor minder verkopen? Daar gaan we niets over zeggen, dat is niet ons beleid.”

De secretaresse bij de ingang, een bevallige jongedame met blond krulhaar, is een fractie loslippiger dan haar collega’s. “Af en toe komt er een klant langs, maar het gebeurt inderdaad vaak dat ze via de telefoon een auto aanschaffen. De meesten kopen een auto zonder ooit in de showroom te zijn geweest.”


Is het niet wat saai, zo zonder klanten? De secretaresse knikt. “Het kan hier soms behoorlijk stil zijn.” Op haar computerscherm staat haar Facebookpagina open.

Maar goed, ze wordt wel betaald, mogen we aannemen. Net als die drie verkopers en degene die al die bolides en de enorme tegelvloer oppoetst. Er moeten dus inderdaad mensen zijn die hier hun nieuwe voiture betrekken.

Groot voordeel: met wat een beetje Rolls, Maserati of Lamborghini vandaag de dag doet, zijn de onkosten er ook zo weer uit. MP