Hiphopicoon Jay-Z blijft geld verdienen aan Occupiers

Jay-Z kreeg onlangs een stortvloed aan kritiek over zich heen toen zijn kledinglijn Rocawear een T-shirt op de markt bracht met de tekst ‘Occupy All Streets’. Het T-shirt werd verdween van zijn website en er werd direct druk gespeculeerd dat het stuk textiel niet meer verkocht zou worden. Nu is het T-shirt in kwestie echter gewoon weer te koop, à 22 dollar per stuk. Het is duidelijk: Jay-Z heeft maling aan alles en iedereen.

De rapper/entrepreneur/labelbaas wordt [[popup file=”2011-11/schermafbeelding-2011-11-15-om-15.30.36.png” description=”verweten” alt=” ” align=”inline” ]] een slaatje te slaan uit de ophef rond Occupy. Alle inkomsten gaan namelijk richting zijn toch al goedgevulde portemonnee en niet naar de protestbeweging. Onbedoeld is Jay-Z daardoor symbool gaan staan voor de gehate 1 procent waartegen de demonstraties juist gericht zijn.

Een van de demonstranten wist zijn onvrede op een wel heel originele manier te verwoorden: “Jay-Z, hoe getalenteerd ook, heeft de politieke gevoeligheid van een hood rat.” Een hood rat is straattaal voor een onzedelijke vrouw die met veel gangsters naar bed gaat.

De woede over de hebzucht van Jay-Z komt niet heel onverwacht, zelf is hij zich maar al te bewust van zijn spendeerzucht. Hij rapt vaak over zijn vele auto’s, dure horloges en voorliefde voor champagne. Een van zijn bekendste songteksten spreekt in dat opzicht boekdelen: “I dumbed down my audience to double my dollars” (Uit Moment of of Clarity). Gezien het gedoe rond Occupy lijkt het er echter op dat zijn publiek niet zo dom is als hij denkt.

matthijs prinzen