Spring naar de content

‘Aegon sponsort de Ajax-fan, niet Johan Cruijff’

Dat de Ajax-gemoederen niet kalmeren, heeft niet alleen invloed op de supporters. Ook de aandelenkoers van het beursgenoteerde bedrijf fluctueert lustig mee met de grillen van de Cruijffjes en Ten Have’tjes. Nu er zelfs sprake is van een ‘racisme-rel‘ kunnen sponsors als Aegon of Adidas overwegen in te grijpen. Moeten de geldschieters zich ermee gaan bemoeien? We vroegen het Frank van den Wall Bake, sportsponsorgoeroe en bedenker van Holland Heineken House, de PTT Telecompetitie en de KPN Eredivisie.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Karen Geurtsen

We zien de koers van het aandeel Ajax de afgelopen tijd fluctueren; hoeveel schade levert dit gerotzooi de club op?

VdWB: “Aan de koers van het beursaandeel hecht ik eigenlijk niet zoveel waarde. Ajax is een emotioneel aandeel; dat gaat nu eenmaal op en neer. Maar elke dag dat dit langer duurt, levert evident schade aan het mérk Ajax. Dat is wel erg.”

Zo erg dat geldschieters moeten ingrijpen?

VdWB: “Het is niet aan een Aegon of een Adidas om hier iets mee te doen. Zij sponsoren het voetbalbedrijf Ajax en de fans. Ze houden zich dus alleen bezig met wat zich op het veld afspeelt. Het bestuur of de RvC: daar hebben ze niks mee te maken.” 

Toch, er zou nu zelfs sprake zijn van racisme; daar wil je als een Aegon je naam toch niet aan verbinden?

VdWB: “Aegon is geen sponsor van Cruijff maar van Ajax. Dat daar een ruzie gaande is, dat is misschien vervelend, maar daar hoeft Aegon zich verder niet druk over te maken. Zij zijn er alleen voor het veld en de fan. Als ze er nu uit zouden stappen, gooien ze alle opgebouwde goodwill weg.”

Sponsors mogen zich afzijdig houden dus?

VdWB: “Bestaande sponsors zullen niet afhaken, want daar dupeer je de fans mee. Voor nieuwe sponsors is het natuurlijk heel wat anders. Geldschieters die nog in de wachtkamer zitten, zullen zich wel drie keer bedenken en zeggen: maak eerst maar eens je eigen huis schoon.”


Onderwerpen