Studentenblad mag niet schrijven over berispte hoogleraar Vonk

Het zou geen schokkend verhaal worden, eerder een – wellicht –  ietwat afgezaagd voxpop-stuk. Even de meningen peilen onder studenten en medewerkers van de Radboud Universiteit over de berisping van hoogleraar Roos Vonk. Maar toen kwam er opeens een publicatieverbod. Het studentenblad Vox mag niet schrijven over de kwestie. Censuur, klinkt het in de collegebanken.

Het blad, dat geen eigen website heeft, wilde het artikel plaatsen op de website van de universiteit. Maar toen ook het college van bestuur om een reactie werd gevraagd werd er een publicatieverbod uitgevaardigd. “We hebben eerder deze week naar buiten gebracht wat we als universiteit over de kwestie willen zeggen. Die boodschap was helder. Nu is het moment daar om weer vooruit te kijken”, zegt de Radboud-woordvoerder over het opgelegde publicatieverbod tegen De Gelderlander.

In september mocht de redactie evenmin een artikel over Vonk op de site plaatsen. Toen heette het nog een ‘tijdelijke radiostilte’, in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek naar de hoogleraar.Vonk kwam in opspraak omdat zij samen met ‘fraudeprofessor’ Diederik Stapel een onderzoek publiceerde over het eten van vlees. Later bleek dat Stapel ook voor dit onderzoek data had vervalst.

Vonk was daar niet van op de hoogte maar heeft volgens de universiteit ‘voorbarig conclusies verbonden aan data die ze niet zelf had verzameld en ook niet gecontroleerd’. En: “Verder had professor Vonk gelet op haar positie in de discussie over de vee-industrie (bio-industrie) volgens het college extra kritisch moeten zijn op haar eigen werkwijze.” Vonk was enige jaren voorzitter van actiegroep Wakker Dier.

Meer bij De Gelderlander.

bas paternotte