Ingenieus hoogtepunt

Freiburger Barockorchester, J.S. Bach: Ouvertüren – Orchestral Suites, 4 sterren.

De Aria op de G-snaar van Johann Sebastian Bach is met het ten onrechte aan Albinoni toegeschreven Adagio voor viool, strijkers en orgel waarschijnlijk het meest bekende en geliefde stukje klassieke muziek. Waar het Adagio – een door Remo Giazotto gearrangeerd melodietje – een op zichzelf staand werkje vormt, is de Aria het tweede deel van de uit vijf delen bestaande Suite No. 3 in D, een werk dat weer deel uitmaakt van een geheel van vier suites (of ouvertures) voor orkest.

Aangezien het beluisteren van zo’n geïsoleerd stukje muziek toch is als het lezen van één hoofdstuk midden in een roman, wordt het voor sommigen onder ons misschien toch tijd om het hele boek te lezen. Een zware opgave is dat niet: de Suites voor orkest van Bach behoren tot het mooiste wat de meester heeft gecomponeerd en, in een breder verband, tot de hoogtepunten van de menselijke beschaving.

Het Freiburger Barock-orchester onder leiding van Petra Müllejans en Gottfried von der Goltz slaagt erin om een even levendige als expressieve uitvoering neer te zetten. Die kan zich meten met de meest vooraanstaande interpretaties van een van de meest ingenieuze werken uit de muziekgeschiedenis.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Ruud Meijer