Philips en Shell zeggen: Geert, blijf met je poten van de euro af

Stel, je bent topman van een van de vijf grootste bedrijven van Nederland. Moet je dan een brief in een krant schrijven om Mark Rutte te bereiken met een oproep om de euro te redden en ‘ons niet achter de dijken terug te trekken in een verkeerd bedoeld nationalisme’, zoals een van hen vanochtend op de radio nog even verduidelijkte? Nee natuurlijk.

Dan bel je naar het torentje en vraag je belet. Of je laat Mark jou even bellen, want zo zijn de verhoudingen in dit land. En reken maar dat Mark terugbelt als hij van zijn persoonlijke assistent te horen krijgt dat meneer Philips, meneer Unilever en meneer Shell hem willen spreken. Als ze hem al niet afgelopen weekeinde op het congres van de VVD even aan zijn jasje hadden kunnen trekken. Want zo gaat dat al tientallen jaren.

Ik denk zelfs dat dat precies is wat ze de afgelopen dagen hebben gedaan. Bij Mark aan de bel of zijn jasje trekken. Want laten we eerlijk zijn, als er een moment in de Nederlandse politieke geschiedenis is waarop Hollandse top-industriëlen een vertegenwoordiger in het torentje hebben zitten, dan is het nu wel. En Mark, hun Mark, heeft dus tegen meneer Philips, meneer Unilever en meneer AkzoNobel gezegd: ‘Je weet dat het niet aan mij ligt, ik bescherm de euro wel. Maar ik zit met Geert. En jullie dus ook. En Geert wil niet naar mij luisteren, maar misschien wel naar jullie…’

En dat is dan ook zoals we de brief lezen moeten die de ceo’s van de vijf grote Nederlandse ondernemingen Shell, Philips, DSM, AkzoNobel en Unilever vanochtend in Het Financieele Dagblad publiceerden. Hij is niet aan ons, het Nederlandse volk gericht, hij is ook niet Mark gericht of aan Maxime. Hij is over onze hoofden heen gericht aan Geert Wilders. Die brief zegt: ‘Geert, blijf met je poten van de euro af. En als je blijft zeuren over de terugkeer naar de gulden, houden we jou verantwoordelijk voor de gevolgen.’ Er zijn mensen in Nederland met wie je minder graag ruzie zou willen hebben dan met de ceo’s van Shell, Philips, AkzoNobel, Unilever en DSM.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

frank poorthuis