Nieuwe hype: YouTube laat bezoekers beste filmpjes uitkiezen

Is YouTube Video Slam slechts een nieuw tijdsverdrijf voor de internetgebruiker of een slimme zet om advertenties beter te verkopen? Waarschijnlijk beide. Het internetvideokanaal laat het publiek in vijf categorieën (Schattig, Comedy, Dans, Muziek en Bizar) telkens kiezen tussen twee filmpjes. De winnaars krijgen punten, en zodoende wordt een ranglijst opgebouwd met aan het eind van de week een winnaar. Het lot van de nieuwste YouTube-hype ligt in onze handen.

Dat is tenminste de gedachte die YouTube wil uitstralen naar de buitenwereld. Ondertussen is het gewoon een razendslimme zet van de internetgigant om nog slimmer advertentieruimte te verkopen aan bedrijven. YouTube kan namelijk zelf filmpjes nomineren voor de slam. Deze video’s zijn worden daardoor begerenswaardige advertentieplekken die grote kans hebben viral te gaan.

In feite bepaalt YouTube hierdoor meer dan eerst welke video’s de gebruikers aanklikken en bekijken. Werden internetfilmpjes eerst haast willekeurig een hype, nu is daar al een voorselectie aan vooraf gegaan. De veelgeroemde internetdemocratie krijgt zodoende een stevige knauw te verwerken, in ruil voor wat volksvermaak. Vooral omdat de keuzes van gebruikers die vaak stemmen op de beste video’s (dat wil zeggen, diegenen die door de meeste gebruikers wordt gewaardeerd) zwaarder meetellen in het opstellen van de ranglijst.

Zo creeërt YouTube haar eigen experts die bovendien langer blijven plakken op de website. Een win-win situatie dus, ware het niet dat snoezige katten, dansende honden en toch al populaire artiesten nog meer dan voorheen de boventoon gaan voeren op het wereldwijde web.

matthijs prinzen