Mitt Romney krijgt meeste stemmen in Iowa, Santorum is morele winnaar

Mitt Romney heeft met acht stemmen verschil de voorverkiezing in Iowa gewonnen van zijn naaste concurrent Rick Santorum. De twee koplopers hebben beiden ongeveer 25 procent van de stemmen binnengehaald. Ron Paul is een goede derde, hij kreeg 21 procent van de in totaal 122.000 stemmen. Gelet op de uitgaven van de kandidaten heeft Rick Santorum veruit de meest effectieve campagne geleid. Rick Perry komt er daarentegen absoluut het beroerdst vanaf.

Volgens de Campaign Media Analysis Group (CMAG) hebben de kandidaten in de lange aanloop naar de eerste voorverkiezing 5,5 miljoen dollar aan advertenties uitgegeven. Dit is ruim de helft minder dan vier jaar geleden. Per uitgebrachte stem (120,000 in totaal), werd er gemiddeld 45 dollar aan reclamespotjes betaald.

[[image file=”2012-01/iowa_1.jpg” alt=” ” align=”right” ]]Uit cijfers van de CMAG blijkt dat Rick Perry de meeste advertentieruimte kocht in Iowa. Zijn eigen campagneteam betaalde bijna 1,8 miljoen dollar aan tv-spotjes. Daarbij komt nog de half miljoen dollar die de Super-PAC (Political Action Committee, een soort lobbygroep voor een specifieke kandidaat of onderwerp) ‘Make Us Great Again’ besteedde in Iowa. Heel effectief was zijn mediastrategie niet, Perry haalde in Iowa maar tien procent van de stemmen. Elke stem die hij binnenhaalde kostte de Texaanse kandidaat daarom 182 dollar. Perry heeft na de nederlaag in Iowa al aangekondigd thuis in Texas over de toekomst van zijn verkiezingscampagne te moeten nadenken.

Winnaar Romney gaf in Iowa zes ton uit aan advertenties, maar ook hij heeft de steun van een  Super-PAC.‘Restore Our Future’ kocht voor nog eens een miljoen dollar aan advertenties in. Per stem gaf Romney dus 36 dollar uit.

Nummer drie Ron Paul moest alles op eigen kracht doen, maar verspreidde desondanks voor negenhonderdduizend dollar aan reclameboodschappen in Iowa. De underdog van de Republikeinse partij haalde 26 duizend stemmen en gaf per stem omgerekend 34 dollar uit.

De morele winnaar is vooralsnog Rick Santorum. De lieveling van de conservatieve Republikeinen had tot vorige week geen geld voor een advertentiecampagne, stuurde zijn eerste televisiecommercial pas zondagavond naar zenders in Iowa en heeft desondanks 30.000 stemmen weten te halen. Wel kreeg hij, zij het minimaal, hulp van de lobbygroep ‘Red, White, and Blue Fund’: die kocht voor twee ton aan reclames in. Dit betekent dat Santorum voor nog geen tien dollar per kiezer veruit het effectiefst campagne heeft gevoerd.

Tot nu toe verlopen de Republikeinse voorverkiezingen niet alleen chaotisch, met elke maand zowat een nieuwe publiekslieveling, maar ook zeer negatief. Dit blijkt ook uit de reclamespotjes op televisie en radio: tweederde van alle commercials zijn negatief.

matthijs prinzen