Spring naar de content

Alles en iedereen naar IJsland

Het nieuwe seizoen van Wie is de mol? gaat vanavond van start en speelt zich dit keer af in IJsland. De AVRO-afvalrace is niet het eerste programma dat het land vereert met een bezoekje. Ook de kandidaten van het afgelopen seizoen van Hollands Next Top Model vlogen naar het Noord-Europese eiland. En zowel de Lonely Planet als de National Geographic Traveler’s Guide wezen IJsland aan als het meest aantrekkelijke land om naar af te reizen in 2012. Waar komt deze aandacht vandaan?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Volgens Harri Theirlynck, hoofdredacteur van het ANWB-blad REIZEN Magazine, is de aandacht voor het land een combinatie van de Icesave-schandalen en een domino-effect. “Voor de kredietcrisis was het relatief duur om naar IJsland te gaan. Door Icesave daalde de waarde van de IJslandse kroon en was er geld nodig. Er wordt nu geprobeerd het land internationaal op de kaart te zetten,” aldus Theirlynck. Volgens hem kent het IJsland bovendien vele fotogenieke plekken en is het daarom geschikt voor televisieprogramma’s en fotoshoots.

De reisbranche ontdekt het land hierdoor ook en probeert met goedkope arrangementen op de aandacht in te springen. Als gevolg hiervan reizen steeds meer mensen naar IJsland. Een domino-effect dus. “Er wordt geprobeerd IJsland nu beter en goedkoper aan het licht te brengen dan voor de kredietcrisis,” legt Theirlynck uit.

Volgens hem komen dergelijke tendensen overigens wel vaker voor: “Er is ook een tijd geweest dat Curaçao veel aandacht kreeg. Toen was er bijna geen televisieprogramma dat er niet was geweest.”

Ook de IJslandse vliegtuigmaatschappij Icelandair bevestigt dat er wordt geïnvesteerd om het imago van IJsland te verbeteren. “Het IJslandse verkeersbureau heeft de campagne ‘Inspired by Iceland’ in 2008, na de kredietcrisis gestart. Hierbij wordt er voor een bepaalde periode een budget geïnvesteerd in een land om daar een positief beeld van IJsland te brengen,” aldus Manon ten Have, manager Sales & Marketing bij Icelandair. Icelandair is partner van de campagne en is daarom betrokken bij het initiatief. Vanaf november 2011 tot maart 2012 zijn Nederland, Engeland en Frankrijk aan de beurt. Hierdoor wordt er in tijdschriften en online veel aandacht besteed aan het land.

Ook buiten de campagne investeert Icelandair in het imago van IJsland. Ten Have: “Voor bepaalde televisieprogramma’s dragen wij IJsland aan als mogelijke bestemming. Hollands Next Top Model is daar een voorbeeld van.” Volgens haar komen er soms ook verzoeken binnen bij het bedrijf, zoals Boer zoekt Vrouw een aantal jaar geleden en reisprogramma’s zoals 3 op reis. Ook het onlangs uitgezonden programma Putting it on the Map met Ruby Wax en Hans Teeuwen vond plaats op het Noord-Europese eiland.

Onderwerpen