Haat-tv

Een uurtje Fox News is een aaneenschakeling van schelden, leugens en rechtse haat. Maar de zender is een enorm succes in de Verenigde Staten en kan dit verkiezingsjaar een beslissende rol spelen.

“‘Fuck off,” zegt de man, en verder niets. Hij is in pak en regenjas gehaast op weg naar de draaideuren van het News Corporation Building in Midtown Manhattan als ik hem vraag of ik hem misschien een vraag mag stellen over Fox News. Het is een botte reactie, zelfs voor een New Yorker, maar in essentie verschilt die niet van het overige contact met de mensen van de nieuwszender. “Thank you for reaching out” is nog wel het aardigste wat de pr-mevrouw van Fox News zegt, alleen verbreekt ze daarna zonder afscheid te nemen de verbinding. Het betekent: “We vertrouwen je niet, we praten niet met jou.”
“Bij Fox heerst een fortress mentality en het management is paranoïde,” zegt Jeff Cohen. Hij is hoogleraar journalistiek aan het prestigieuze Ithaca College in de staat New York en als commentator verbonden aan onder meer The Washington Post, de Los Angeles Times en The Boston Globe. Vijf jaar werkte hij als presentator voor Fox News, daarna werd het hem te veel. De studio’s van Fox News, onderdeel van de mediagigant News Corporation, zijn in een raamloze bunker gevestigd op Avenue of the Americas 1211, onder in het Rockefeller Center. News Corporation, voor dertig procent in handen van Rupert Murdoch, zet jaarlijks zo’n 32 miljard dollar om en is na The Walt Disney Company het grootste mediaconglomeraat ter wereld. Fox News is opgericht in 1996, en in 2010 werd in die bunker 816 miljoen dollar winst gemaakt. Dat is bijna een vijfde van de totale jaarwinst van Murdoch en ongeveer evenveel als de winst van de filmdivisie van News Corp., waarvan ook 20th Century Fox deel uitmaakt. Fox News kan worden ontvangen in meer dan 100 miljoen Amerikaanse huishoudens, doet het in de Verenigde Staten beter dan aartsrivaal CNN, maar werkt met slechts eenderde van het aantal medewerkers. Het is een ongekend zakelijk succesverhaal.
Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

gijs de swarte