Borstkankercampagne op Facebook werkt averechts

Wellicht heb je in de status van een van je vrouwelijke Facebookvrienden ook een opvallende mededeling gezien: “I am going to ___ for ___ months.” 

Op de streepjes is een land en een aantal ingevuld. Zelf kwam ik onder andere ‘Mexico’ en ‘26’ tegen. ‘Zesentwintig maanden naar Mexico,’ dacht ik. ‘Wow, wat leuk! Waarom zou dat zijn? En wanneer vertrekt ze? En wat gaat ze daar zo lang doen?’ Ik stelde die vragen aan meerdere vriendinnen die ineens een reis aankondigden en kreeg tot mijn grote ergernis of geen respons of ik kreeg te horen dat ze dat niet konden vertellen. Stom, vond ik dat: waarom zou je mensen alleen mededelen dat je bijna gaat emigreren en ze negeren als ze interesse tonen? Maar nu weet ik het: het was de bedoeling dat ik dat als man zou vragen. Omdat ze iets duidelijk wilden maken. Over borstkanker. Juist ja.

Er is een soort dame van de borstkankervereniging geweest, laten we haar een campagnestrateeg noemen, die heeft bedacht dat als vrouwen dit op hun Facebook-pagina plaatsen, ze daarmee de ‘awareness’, zoals reclamemensen dat noemen, over borstkanker zullen vergroten.

Even googelen leverde een instructiebericht op. Het idee is om de maand en dag waarop de lezeres van de instructie geboren is, op Facebook te zetten. Maar niet letterlijk, oh nee, dat zou te makkelijk zijn. Nee, de geboortemaand moest correleren met een in de instructie opgenomen plaats en de geboortedag met het aantal maanden dat ze naar die plaats zou gaan. Wie op 26 januari is geboren schrijft dus dat zij naar Mexico gaat voor 26 maanden. Nogmaals: alleen de dames die dit bericht hebben gekregen, weten wat er speelt. Uit de instructie: “Do NOT tell any males what the statuses mean…keep them guessing!! And please copy and paste (in a message) this to all your female friends! It’s time to confuse the men again (not that it’s really that hard to do ;])”

Dat was zeker niet moeilijk. Ik denk dat niemand dit snapt en ik denk ook dat mijn sekse daar niets mee te maken heeft. Want ik stelde geïnteresseerd vragen, kreeg geen antwoord, en vond de desbetreffende schrijfster vervolgens een muts omdat ze niet wat duidelijker wilde zijn. The end

Nu ik weet hoe het zit, ben ik met terugwerkende kracht geïrriteerd. En nu niet gaan zeggen dat het flauw is om hier een punt van te maken, dames. Je hebt dat bericht niet voor niets in je status gezet en gedacht dat het geinig was. Dan mogen we ook zeggen dat dat niet zo is. Ik heb namelijk niets geleerd over borstkanker. En ik denk dat de vrouwen die het op Facebook hebben gezet ook niets over borstkanker hebben geleerd. Die ‘awareness’ is dus ver te zoeken. Tenzij ze bedoelen dat je weet dat de ziekte bestaat en verschrikkelijk is. Dat wist ik al zonder dit rare gedoe.

Averechts effect: zeg voortaan maar gedag tegen mijn mannelijke geïnteresseerde vragen. En dat is niet in je voordeel, tenzij je een van de weinige vrouwen bent die nooit klaagt over het feit dat mannen te weinig interesse tonen en niet willen weten hoe het met je gaat. Antwoord: omdat je een spelletje met ons speelt en dat leuk vindt. Dus als je het met me eens bent, zet dan in je Facebook-status: “I am going to ignore your weird Facebook breastcancer campaign male manipulation games for many months.” Dan staan we weer quitte.

ivo van woerden