Fijn jezelf zijn

U bent een Dinkie. Van Double Income No Kids. Dat zeggen wij niet. Dat zeggen Rob Benjamens en Jan Peter van Doorn, reclamejongens die hun eigen ‘hokjesboekje’ Wie is u? uit 1991 hebben geüpdatet.

Als Dinki bent u onafhankelijk en kritisch, u houdt van thuisetentjes en leest HP/De Tijd. U bent import-Amsterdammer of import-Rotterdammer en het stoort u dat u daar niet geboren en getogen bent. Want een echte Amsterdammer of Rotterdammer zult u nooit worden.

Overigens heeft u het een stuk beter getroffen dan de Dins (Double Income No Sex).

Zitten de heren een beetje in de buurt?

Nee? Dan hebben ze nog 53 menstypen waar u uit kunt kiezen in Ik ben een Grup – 54 hokjes om jezelf, collega’s, vrienden en familie in onder te brengen. En herkent u zichzelf niet in de Elitist, de Ozz (Oudere Zon Zoeker), de Wopper (Wippen Ontbijten Pleite), de Getzi (Gedwongen Eenzame Thuisblijver Zonder Inkomen), de Slif (Still Living in the Fifties) of de Linc (Low Income Nine Cats)? Dan plaats u uzelf toch gewoon in méér hokjes tegelijk, zo schrijven de twee auteurs in hun voorafje, ‘want dat mag tegenwoordig ook’.

Toen Benjamens en Van Doorn hun werkje van twintig jaar geleden opnieuw lazen, ontdekten ze dat de moderne mens nog veel egocentrischer is geworden. “We zijn als individu vooral met onszelf bezig. Het gaat om onszelf. Onszelf zijn, doen wat we zelf graag willen. Geheimzinnig zijn we daar niet over, iedereen mag het weten. We twitteren er op los en plaatsen de meest intieme foto’s op Facebook. Van enige terughoudendheid is geen sprake. De grote zichtbaarheid van het IK.”

Verdwenen is derhalve de Dis (De Ideale Schoonzoon), om plaats te maken te maken voor de Chippie (Conscious Happy Independent Professional), de Mokka (Mondige Oudere, Kapitaalkrachtig en Actief) en de Grup.


De Grup staat voor Grown Up. Motto: Forever Young. “Ze zijn volwassen qua leeftijd, maar dat is het enige. Ze gaan naar rock-festivals, rijden op hun Vespa door de stad, in hun Oger-jasje, ook ’s winters of als het regent, maar dan met een shawl.”

Categorie nummer 55 staat niet in het boekje. Dat is de Orbov (Oudere Reclamejongen die Boekjes Volkletst). Schaamt zich er niet voor zichzelf communicatie-architect te noemen. Heeft meer dan vijfhonderd connecties op LinkedIn, waar hij zichzelf aanprijst met een roze stropdas. Kan met een strak gezicht zeggen dat hij mensen en bedrijven graag helpt naar het zoeken van hun identiteit. Schrijft vlotte boekjes. Gaat daarin soms lekker kort door de bocht. Stelt bijvoorbeeld aso’s gelijk met PVV’ers: “Er is een partij voor ze opgericht.” En als we dan het woord aso vervangen door PVV’er, beginnen sommige passages toch te wringen. “Niemand zegt er wat van, want met die PVV’ers heb je zo ruzie en dat kun je maar beter niet hebben. Neen, ze worden gewoon genegeerd. Tenminste als dat kan. Als je bijvoorbeeld in staat bent de van tweehoog naar beneden geduvelde vuilniszak te ontwijken en het niet erg vindt die rommel in jouw tuin te laten liggen of weg te gooien.”

Rob Benjamens & Jan Peter van Doorn: Ik ben een Grup. Van Vliet Uitgevers, €14,95. Ook via ako.nl.

Niek Stolker