Meer Mensch

In eerste instantie vraag je je af wat Hauschka – pseudoniem van Volker Bertelmann – op Eurosonic Noorderslag te zoeken heeft. Ten eerste is hij een ‘klassiek’ pianist die opereert in de traditie van Erik Satie, John Cage en Terry Riley. Ten tweede verscheen zijn eerste album, Substantial, al in 2004. En wie precies wil weten wat hem zo bijzonder maakt, kan dat horen op The Prepared Piano uit 2005. Zoals velen voor hem onderzoekt Hauschka de klankmogelijkheden van de piano door voorwerpen tussen de snaren te leggen of door ze aan de hamertjes vast te maken.

Op zijn meest recente album, Salon des Amateurs, is duidelijk te horen dat Bertelmann op zoek is naar een ander publiek. Zijn toch al ritmische speelwijze schuift op deze plaat nog meer op richting dansmuziek, en de samenwerking met muzikanten van het Amerikaanse Calexico en het IJslandse múm is daar zeker debet aan. Naast de gelaagde pianopartijen horen we nog een scala aan akoestische en elektronische instrumenten.

Liefelijke techno die nooit te soft wordt – dat is wel een mooie omschrijving voor Hauschka’s wonderbaarlijke dansuniversum. Daarmee extrapoleert hij ook de Duitse krautrocktraditie van Kraftwerk. Er is een aantoonbare link tussen zijn Salon des Amateurs en Kraftwerks Die Mensch-Machine. Alleen ligt, in tegenstelling tot Kraftwerk, de nadruk bij Hauschka op Mensch en niet op Maschine.

Ruud Meijer