Het brekende nieuws dat prins Friso heet; de media verantwoorden zich

Twitter bleek eens te meer een goede bron van nieuws te zijn. Om 15.26 uur gisterenmiddag zag redacteur dezes een tweet van Michael van Poppel, de 22-jarige founder and president van BNO News uit Tilburg. Het ANP volgde en alras werd het nieuws gedomineerd door het onfortuinlijke ongeval van prins Friso. En toen kwam de kritiek. RTL Nieuws was fout bezig, NRC Handelsblad ook, de media hebben het gedaan. Hoofdredacteuren verantwoorden zich nu. “Dat is nu eenmaal onze taak: zo betrouwbaar en genuanceerd mogelijk de mensen informeren.”

RTL Nieuws kreeg de kritiek dat zij tijdens de voortdurende nieuwsuitzending een filmpje afspeelde dat wel erg veel weghad van een necrologie van de prins. Uiteraard, de prins verkeerde en verkeert nog steeds in levensgevaar – de RVD noemt dit overigens consequent ‘niet buiten levensgevaar’ – maar dood was hij allerminst.  RTL Nieuws-adjunct hoofdredacteur Pieter Klein verantwoorde zich vandaag in een blog. “Sommige kijkers ervaren dat als een necrologie, als een misplaatste vroege kroniek van een aangekondigde dood. Dat is natuurlijk niet de bedoeling – omdat niet iedereen exact weet wie Johan Friso is, voelen wij ons verplicht daar iets over te vertellen. Niet meer, niet minder. Het overgrote deel van Nederland leeft mee met de Oranjes, maar niet iedereen is een kenner van de koninklijke familie.”

Wie ook in de problemen zit is NRC Handelsblad. De krant had vanmorgen hard nieuws over de toestand van de prins. Redacteur Jannetje Koelewijn was met haar man, een arts, toevallig ter plekke en ontmoette de behandelend arts van de prins, Claudius Thomé. Dat levert een ongekend inkijkje op in de fysieke toestand van een lid van de Koninklijke Familie. Koelewijn schrijft: “Dit is wat ik wel mag horen: dat de patiënt geen schedelbasisfractuur heeft. Dat er geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam zijn. Dat het enige serieuze probleem de asfyxie is, de ademnood waarin de patiënt verkeerd heeft, gedurende twintig minuten. Dat de reanimatie vrij lang geduurd heeft – ik mag niet weten hoe lang – en dat zijn temperatuur 32 graden was toen hij onder de sneeuw vandaan gehaald was. Redelijk gunstig, begrijp ik. Bij een lage temperatuur kan het lichaam met minder zuurstof toe.”

[[image file=”2012-02/meersch.jpg” align=”right” ]]Het ziekenshuis waar de prins ligt noemt de informatie incorrect maar NRC blijft achter haar verhaal staan. Maar net zoals RTL Nieuws‘ Klein ziet NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch de noodzaak zich te verantwoorden. “We besloten om het verhaal genuanceerd te publiceren. Omdat het wel degelijk nieuwe informatie toevoegt aan het verhaal van het ski-ongeluk en omdat het gegevens die tot nu toe voor waar werden aangenomen ontkrachtte of nuanceerde,” schrijft hij op zijn blog.

[[image file=”2012-02/brussen.jpg” align=”left” ]]Nederland meningenland, zelfs een tragisch ongeval van een lid van de Koninklijke Familie blijkt een controverse te kunnen worden. Maar is dat onterecht, vraagt Volkskrant-columnist Bert Brussen zich af. Nee dus, aldus de publicist. Hij prijst NRC Handelsblad: “Vooral fotografen bukken maar al te graag voor het communicatiefascisme van de RVD en als dank voor een jaarlijks setje geposeerde, saaie, dertien uit een dozijn foto’s van de kleine Maximaatjes likken, slijmen en knipmessen de fotografen op commando van de RVD. Ook de overige pers, en al helemaal de NOS, hebben er geen enkele moeite mee zich als willoze marionetten aan de censuurregels van de RVD te houden.” Het artikel van Koelewijn noemt hij ‘een opmerkelijk stukje non-conformistische journalistiek waarin alle regels van de RVD worden genegeerd‘.

bas paternotte