Lucas van Merwijk:

Lucas van Merwijk vindt het een wonder dat hij nog nooit een auto-ongeluk heeft gehad. “Na een optreden ben ik vaak zo moe, dat ik tijdens het rijden in slaap val. Soms mis ik hele stukken. Hoe vaak ik mijn afslag bij Huizen niet voorbij ben gereden. Het allerergste was de keer dat ik midden op een kruispunt wakker werd. Geen andere auto’s te bekennen. Bizar.” Het zou jammer zijn als Nederland deze jazz- en fusiondrummer zou moeten missen -verscheidene malen al werd hij tot beste van de Benelux verkozen. Daarom laat hij zich sinds een aantal jaren rijden. Hetzij door zijn vrouw Roosje, hetzij door een roadie.

Sinds kort heeft Van Merwijk daar een nieuwe, zelf gekochte Renault Trafic voor. “Dé bestelauto van 2011,” zegt hij met een gelikte reclamestem.

“Wat de autokeuze betreft, ben ik heel praktisch geworden. Een auto is een noodzakelijk kwaad. Die ene keer dat ik me door mijn emoties liet meeslepen, stond ik daarna vaak langs de kant van de weg. Er was altijd wel wat met mijn tweedehands Saab 95 Station. Maar wat een prachtauto was dat, wat een geweldig design van deze oldtimer! Met van die vleugels aan de zijkant. Wat een wegligging! Nu ik erover nadenk: het is de enige auto waarmee ik een ongeluk heb gehad. In een onbewaakt ogenblik reed ik, zo pats, boem, in op een voorligger. Helemaal in deuken, mijn blik; de auto die ik had aangereden, had niets!”

De Renault Trafic vindt Van Merwijk zeer praktisch. “En fijner dan de andere auto’s die ik heb versleten: Citroën Deux Chevaux, een Toyota Pick-Up – een stoere bak! – en een Hyundai. Dát was pas echt een ***-auto!” Hij roemt het comfort op de lange afstanden, de hoeveelheid laadruimte en inbraakbestendigheid van de Trafic. “Hij is nog nooit leeggehaald. Dat komt natuurlijk omdat je aan de buitenkant niet goed zit wat er allemaal inzit. Daar kies ik de auto op uit; ik moet drie keer per week optreden en dan heb ik niet echt zin om mijn drumstel bij thuiskomst telkens uit- en in te laden.”

Vorig jaar moest Van Merwijk zijn oude wagen inleveren bij Renault, dat zijn bands The Cubop City Big Band, Drums United en Music Machine drie jaar sponsorde. Hij nam hem over en verkocht hem weer. “Die sponsoring was heerlijk. Renault betaalde alles: wegenbelasting, benzine – helaas niet de verkeersboetes.” Daar had hij wel begrip voor, gezien de gemiddeld zes stuks die per maand op de deurmat vielen, goed voor honderden euro’s. “Om me tegen mezelf te beschermen, heb ik nu een kilometerbegrenzer en maak ik meer gebruik van de cruise control. Buiten de bebouwde kom 123, binnen de bebouwde kom 54. Ik vind het wel ongelooflijk tuttig, maar het helpt.”


Bouwjaar: 2011

Gewicht: 1700 kg

Motorinhoud: 1995 cc

Vermogen: 90 pk

Topsnelheid: 150 km/u

Acceleratie: ‘snel geoeg’

Gem. verbruik: 6,5 l/100 km

Aanschafprijs: €17.590

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Erik zwaga