‘Racistische’ reclames brengen bedrijven in verlegenheid

MET UPDATE – Hoewel reclame vooral bedoeld is om positieve associaties bij een merk op te roepen, kan een bedrijf de plank ook volledig misslaan. Vooral advertenties die als racistisch worden opgevat zijn voer voor tegenstanders. Zo maakte de Filipijnse FHM onlangs nog bekend de geplande cover voor hun maart-editie te wijzigen, omdat er reacties waren gekomen dat deze te racistisch zou zijn. De actrice Bela Padilla was daarop te zien, omringd door donkere modellen met daaronder de woorden ‘Stepping Out Of The Shadows’. Er zijn meer bedrijven en personen die door een verkeerde keuze in advertenties in het nauw werden gedreven.

De doelman van het Britse Liverpool Pepe Reina bracht zichzelf een paar weken geleden in de problemen door een advertentie. In een reclamespotje voor een Spaanse verzekeringsmaatschappij staat hij in een voetbaltenue in de jungle tussen een wilde inheemse stam en probeert hij de aandacht van de stamleider te trekken. Operation Black Vote, een antiracismegroepering, gaf aan ‘geschokt’ te zijn. Als gevolg van de kritiek is het spotje van de buis gehaald. 

Ook Nivea werd eind vorig jaar in Amerika het vuur aan de schenen gelegd vanwege een advertentie. Zij beeldden voor hun Nivea For Man-productenlijn een donkere man af die het hoofd van een man met afrokapsel en baard weggooit. Daarbij staat de tekst ‘Look Like You Give A Damn…Re-civilise yourself’. Anti-racismegroepen stonden meteen op hun achterste benen, omdat het volgens hen de suggestie gaf dat Afro-Afrikaanse mannen niet beschaafd zouden zijn. Het schoonheidsmerk nam de kritiek hoog op. Naar aanleiding van de commotie plaatste Nivea op zijn Facebook-pagina het bericht dat de reclame ‘ongepast en kwetsend’ was. Verder maakte het bedrijf bekend de advertentie niet meer te gebruiken. [[image file=”2012-03/schermafbeelding-2012-03-02-om-13.59.15.png” align=”right” ]]

Het bedrijf Cadbury dacht zijn chocoladereep, de Dairy Milk Bliss bar, op een slimme manier aan te prijzen door een link naar Naomi Campbell te leggen met de slogan: ‘Move over Naomi, there’s a new diva in town.’ Dat ging helaas toch minder makkelijk dan gedacht. Campbell verklaarde ‘geschokt’ te zijn dat ze werd vergeleken met een chocoladereep: “Niet alleen voor mij, maar voor alle zwarte vrouwen.” Haar protest werd opgepikt en binnen de kortste keren werd opgeroepen op om alle producten van Cadbury te boycotten. Een excuus van het bedrijf aan het adres van Campbell klaarde uiteindelijk de lucht.

‘Mexicanen? Lui. Indiërs? Krijg je diarree van’
Ook Jeremy Clarkson en zijn companen van Top Gear hebben zichzelf en de BBC meerdere keren in verlegenheid gebracht met ongenuanceerde uitspraken over andere volkeren. Zo werden de Mexicanen vorig jaar door Richard Hammond in een uitzending omschreven als lui en lamlendig, wat de nodige consternatie opriep. De BBC bracht vervolgens excuses aan de ambassadeur van Mexico in Londen. Clarkson gooide vervolgens in zijn column in The Sun nog wat olie op het vuur door de Mexicanen onder meer te betichten van een gebrek aan humor. Ook de Indiërs komen er niet goed vanaf. In de kerstaflevering van vorig jaar toog het Top Gear-team naar India. Hun capriolen aldaar werden hen niet in dank afgenomen. Zo had Clarkson een ingebouwd toilet in zijn auto, omdat naar eigen zeggen ‘iedereen in het land diarree krijgt’. India eiste excuses van de BBC, maar de zender weigerde dit.

UPDATE, 14.19 uur – Ook Amerikaanse rechters mengen zich in het racisme-debat. Rechter Richard F. Cebull uit Montana: ‘Obama is half blank, half hond’

joyce plakk