Robert de Windt:

Wat auto’s betreft had ICT-ondernemer Robert de Windt (31) als kleine jongen een droom: voor zijn dertigste een Porsche bezitten. Dat is hem gelukt: op zijn 29ste reed hij in een 911. Die was anderhalf jaar oud en kostte hem ongeveer 95.000 euro. Kon hij eindelijk stoppen met het leasen van de talrijke Golfjes – iets wat hij vanaf zijn 23ste deed, zijn prachtige Saab 9-3 Cabrio niet meegerekend. Een Porsche blijft voor hem de ultieme auto. De Windt: “Het komt misschien doordat ik een halve Duitser ben, maar ik was als kind al gefascineerd door een Porsche. Voor mij had die iets magisch. En met zijn karakteristieke ronde vormen is hij zo herkenbaar. Reed er twintig jaar geleden zo’n auto door de straat, dan was dat een gebeurtenis. Elke jongen keek om – ik ook.” Een vriend van De Windt waarschuwde hem wel: een Porsche kopen is één, een Porsche rijden is twee. “Hij heeft gelijk: voor je het weet, is de tank alweer leeg. Niet prettig als je zoals ik een hekel hebt aan tanken. Bovendien is een Porsche gebouwd op vermogen en kracht, en dat betekent dat er nog weleens wat kapotgaat. Ga je voor feilloze techniek en zoek je zekerheid, dan kun je beter in een Lexus rijden.”

Als auto van de zaak is een Porsche volgens De Windt ook niet echt slim, vooral nu niet: “Je mag als ondernemer succesvol zijn, maar het niet te veel uitstralen. In Nederland is de Volkswagen Passat de norm. Niet te dun, niet te dik. Hoewel een 911 minder poenerig is dan een Cayenne of een Panamera, kun je hem bij een zakelijke afspraak toch maar beter een paar straten verderop parkeren, vooral nu met de crisis. Een Porsche is toch meer een auto voor erbij.”

Dit is dan ook een van de redenen waarom hij is overgestapt op een BMW. “Die kun je gewoon bij elke klant voor de deur zetten.” Ook een aankoopprikkel: “Het merk is enorm vooruitgegaan sinds de Nederlander Adrian van Hooydonk directeur van de ontwerpafdeling is geworden – het design is van avant-gardistisch geëvolueerd naar degelijk, conservatief en klassiek, zeg maar saai.”

Hoewel de BMW in verbruik heel wat zuiniger is dan de Porsche – het is een diesel die 1 op 20 rijdt – was ‘het milieu’ niet de aanschafreden. En voorlopig zie je De Windt ook niet elektrisch rijden. “We zijn op de goede weg, het is een tussenstop, maar mensen vergeten weleens dat elektriciteit ook opgewekt moet worden, dat heeft ook gevolgen voor het milieu.” Bovendien: “Ze zijn zo ontzettend lelijk. Doen ze dat expres? Als een soort straf, een soort waarschuwing? Zie je een auto met 90 kilometer per uur op de linkerhelft van de snelweg rijden, dan weet je bijna zeker: het is een Toyota Prius.”

Bouwjaar: 2012

Gewicht: 1690 kg

Motorinhoud: 1995 cc

Vermogen: 184 pk

Topsnelheid: 222 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 8,3 sec


Gem. verbruik: 5l/100 km

Aanschafprijs: €70.000 inclusief opties

Erik Zwaga