Primeur van de Volkskrant: ‘Met verzorgde huid lekkerder in je vel’

Ophef vandaag op Twitter over een filmpje op de Volkskrant-site. Onder de kop ‘VROUW ZELFVERZEKERDER DOOR VERZORGDE HUID’ wordt de Volkskrant-lezer bijgepraat over een door Dove uitgevoerd onderzoek, waaruit blijkt dat 80% van de vrouwen huidverzorging ‘belangrijk tot zeer belangrijk’ vindt. Het filmpje bereikt een hoogtepunt bij de bevinding dat vrouwen die hun huid goed verzorgen aangeven ‘lekkerder in hun vel’ te zitten. Op Twitter werd meteen gesproken over de ‘misser van het jaar‘ en ook voormalig Volkskrant-redacteuren spreken van een internetredactie die zich voor het karretje van Dove heeft laten spannen.

Hoe kon dit gebeuren? Volgens Michiel van der Geest van de internetredactie van de Volkskrant komen de site-filmpjes van het ANP en lopen ze ‘automatisch binnen’; de inhoud wordt dus niet vooraf bekeken door de redactie. Verder is er de afspraak dat in ruil voor het doorplaatsen van de ANP-filmpjes er ook infomercials mogen worden doorgezet. Uiteraard is het dan wel de bedoeling dat het duidelijk is dat het om commerciële uitingen gaat.

Dit was hier duidelijk niet het geval. Van der Geest geeft aan dat de Volkskrant maatregelen zal treffen om dit in het vervolg te voorkomen. De eerste ingreep na ons telefoontje is overigens het verwijderen van het filmpje, maar wie ondertussen de aandrang niet kan weerstaan de verzorgdehuidprimeur zelf te bekijken kan gelukkig nog terecht op de website van KPN.

U kunt er dus nog altijd gerust op zijn dat de Volkskrant niet de commerciële tour is ingeslagen of ‘slaafs meedeint met het persbericht‘. Echter, Van der Geest wist niet of er meer infomercials ‘stiekem’ tussen de nieuwsberichten staan. Dus bij deze: help het zelfreinigende systeem van de Volkskrant een handje en post die infomercials hieronder in de comments!

edwin van sas