Les twee: Het Ontslag

Kweek een stukje goodwill naar de supporters toe.

‘Welkom bij alweer de tweede les van onze cursus ‘People management in het voetbalbedrijf’. En zoals u heeft kunnen lezen, is les twee een wel heel bijzondere les, namelijk die over Het Ontslag. Niet leuk, maar o zo noodzakelijk om uw bedrijfsvoering gezond te houden en de resultaten te optimaliseren. En we verwelkomen vandaag ook een nieuwe cursist. Hé hoi, leuk dat je er bent en vertel ons eens hoe je heet en wat je van de cursus verwacht.”

“Ik heet Marcel Brands, ik ben technisch directeur bij PSV en ik hoop dat ik hier wat tips krijg over de delen van het vak waar ik tegenaan loop. En natuurlijk feedback van de andere cursisten.”

“Nou Marcel, dat zal wel lukken! Laten we bij het begin beginnen, dat doen we meestal. Uitgangssituatie: het gaat niet goed met je club. Ondermaatse prestaties, supporters blijven weg en de inkomsten drogen op. Er moet kortom iets… Groep, zeg het maar.”

In koor: “Gebeuren!”

“Precies, er moet iets gebeuren. En je kunt natuurlijk van alles doen om iets te laten gebeuren. Marcel, wat zou jij kunnen doen om deze situatie te veranderen?”

“Nou ja, als ik dan naar mezelf kijk, en naar de club en binnen de mogelijkheden en het draagvlak en de positie waarin je verkeert, dan denk ik dat ik zou proberen een lening bij de gemeen…”

“Hohohoho, Marcel, je gaat te snel. Dat is het onderwerp van les vier, joh. Denk even goed na: wat was ook alweer het onderwerp van deze week?”

“Eeuuhh…”

“Ik hoor het daarachter iemand fluisteren. Ja, Joop Münsterman, misschien dat de hele groep mag meeluisteren? Hardop alsjeblieft! Daar hoef je niet zo twijfelend bij te kijken, hoor, dat is helemaal prima! En wíe ontsla je dan? De koffiejuffrouw? Precies, de trainer. Ja Louis, ook als het aantoonbaar aan de spelers ligt. Twintig spelers ontslaan is een enorm gedoe, vooral administratief. Dus, Marcel, let goed op: wanneer het niet goed gaat met de club en er geen perspectief meer is, is Ontslag een kernbegrip. Wacht vooral niet te lang. En bij Ontslag werken wij met de drie O’s. Weet je wat die zijn?”


“Eeeuuuh:”

“Joop, zeg het maar weer. Ontkennen op één, dat is goed. Ontslaan op twee, dat klopt ook. En op drie? Heel goed, Joop, goed voorbereid, een pluim. Opgeruimd naar de toekomst kijken, dat is helemaal goed. Ik zal die drie stappen even op het bord schrijven, Marcel, misschien is het goed om even mee te schrijven zodat je ze thuis nog eens rustig na kunt lezen. Oké, één is dus Ontkennen. Wat betekent dat? Eenvoudig: je ontkent dat er sprake is van ontslag, terwijl je ondertussen de laatste voorbereidingen treft. Journalisten zullen je vragen of er een ontslag aan zit te komen, maar die verwachten geen eerlijk antwoord. Geef dat dan ook niet, ontkennen is cruciaal, anders zit je te snel bij stap twee. Stap twee is het Ontslag zelf. Stelregel hierbij: kort en zakelijk. Laat niet merken dat je zelf eigenlijk geen idee hebt wat je aan het doen bent, ook al is dat in de meeste gevallen zo. Wees zelfverzekerd en laat in het openbaar duidelijk merken dat jij óók gefaald hebt. Ja Louis, ook als je van mening bent dat je niet kúnt falen. Kweek een stukje goodwill naar de supporters toe, toon je teleurstelling maar benadruk tegelijk zo veel mogelijk het onvermijdelijke karakter van het besluit. En zo komen we automatisch bij stap drie: Opgeruimd naar de toekomst kijken. Schets de perspectieven, schilder vergezichten en de mogelijkheden die het ontslag teweeg zal brengen. Verzin er desnoods een paar, maar verval vooral niet in die andere O, Opluchting.

“Volg je het een beetje, Marcel? Schroom niet te vragen, geen enkele vraag is dom, behalve de vraag die je niet stelt, vinden wij. Misschien is het goed om een en ander inzichtelijk te maken door een rollenspel. Mag ik jullie voorstellen: dit is Fred, hij speelt de trainer. Fijn Fred, dat je tijd hebt kunnen vrijmaken.”