Sander Lusink: ‘Rijd je veel, dan be land je toch in een Duitse auto’

Hoewel bij kledingzaak Oger in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat tout Nederland zich laat voorrijden in een auto met chauffeur, is het wagenpark van de firma bescheiden. Je moet als ‘winkelier’ geen auto’s rijden die het autobudget van je klanten overstijgen. Daarom rijdt vader Oger (64) een Mercedes S, broer Martijn (33) een BMW X5 en Sander Lusink (34) zelf een BMW 535d. Sander Lusink: “Die heb ik begin dit jaar overgenomen van onze algemeen directeur. Hij komt nu net uit de garage, vanwege een ongeluk. Tijdens het sneeuwweer reed een te gehaaste negentien-jarige student op een kruispunt tegen me aan. Ik zat fout; hij kwam van rechts. Ik reed heel voorzichtig, maar voor ik er erg in had, hoorde ik de knal.”

Als het om auto’s gaat, is er bij Lusink sprake van echte liefde. “Dat heb ik van mijn vader. Als klein kind vond ik het altijd prachtig om met hem de auto te wassen. We kochten ook altijd tijdschriften over auto’s en keken veel naar Formule 1-wedstrijden.” Auto-ontwerper zou hij worden. “Alleen moet je dan over wiskundige aanleg beschikken, en die was bij mij niet toereikend.” Dus werd het marketing en werd hij mede-eigenaar van Oger.

Toen hij negentien werd, kreeg hij zijn eerste auto cadeau van zijn vader, die hem ook had ontworpen. “Dat was een Nissan Micra. Mijn vader werkte voor deze Micra samen met de ontwerper van de Thalys. Stoelen en binnenbekleding waren van bijzonder leer en Philips leverde het navigatiesysteem CarIn. Een soort TomTom avant la lettre. Daar had toen nog niemand van gehoord! Er zijn 51 stuks van geproduceerd en ze kostten slechts 51.000 gulden. Die van mij zie ik nog weleens in mijn buurt; de kapper van mijn moeder heeft hem overgenomen.”

Eigenlijk ligt Lusinks ware passie bij Italiaanse automerken als Lancia, Alfa Romeo, Bugatti en Maserati. “Die passen natuurlijk ook beter bij onze Italiaanse kijk op het kleermakersvak. De details zijn vernuftiger, de belijning is eleganter en verfijnder. Mooiere kleurcombinaties, mooiere contrasterende stiksels. Maar als je, zoals ik, veel kilometers rijdt, beland je uiteindelijk toch in een Duitse auto. Die zijn gewoon degelijker en hebben de perfecte mix van comfort en sportiviteit. En deze BMW heeft een mooi scherp stuurgedrag.”

Eén keer mocht Lusink het F1-circuit op. Hij heeft, net als zijn broer, een racelicentie. “Ik reed die keer in Frankrijk in een F1 TWR Arrows. Daar leerde ik dat F1-racen iets aparts is. Met die ballonnen van wielen naast je, dat remmend door de bocht gaan om grip op je voorbanden te houden… het was alsof ik in een vliegtuig zat. Erg aero-dynamisch, met al die zijwind. Steeds als ik eraan terugdenk, krijg ik weer kippevel.”


Bouwjaar: 2011

Gewicht: 1815 kg

Motorinhoud: 3.0l, 6 cilinders

Vermogen: 309 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie: 0-100 km/u in 5,5 sec

Gem. verbruik: 5,7 l/100 km

Aanschafprijs: €72.900

Erik Zwaga