Muzikaal Utopia

Muzikanten, kunstenaars en pr-mensen werken samen in een stel loodsen aan de Utrechtse Zeedijk. Men speelt een partijtje mee op elkaars opnamesessies, gratis natuurlijk, en laat zich vrolijk kruisbestuiven. Het feest in Kytopia duurt in elk geval nog tot eind dit jaar.

Dé muzieksensatie van de laatste jaren komt uit de Domstad. Op zijn derde kreeg het Utrechtertje Colin Benders (25) van zijn ouders een trompet, en die liet hij niet meer los. Als tiener ging hij naar het conservatorium, op zijn achttiende begon hij als Kyteman aan zijn debuutalbum The Hermit Sessions (2009). Daarop is een compleet eigen visie op hiphop en muziek te horen met een 24-koppig orkest. Zo eigenzinnig als Kytemans levensloop is, zo eigenzinnig is ook zijn onderkomen. Kytopia, dat hij met zijn vader begon, is gevestigd in de voormalige kantoren en opslag ruimtes van houthandel Jongeneel. 440 woningen wil Utrecht er bouwen, maar voorlopig mag Kyteman de plek gebruiken.

Kytopia is een muziekstudio, label en broedplaats ineen. Het ligt slechts een klein stukje van het Centraal Station. Op de buitenmuren is een reusachtig blauw mannetje geschilderd en een tekstballon met ‘Ben je nou helemaal betoeterd!’ Binnen hangen foto’s van optredens, er staan leren banken, de studio’s staan vol met opnameapparatuur en instrumenten. Het is het muzikale hart van de stad, misschien zelfs van Nederland. Simon Akkermans van de band C-Mon & Kypski zit er, en de bands la Boutique Fantastique en De Avonduren zitten er. Ook dj DNA (ooit lid van Urban Dance Squad), de promotiedames van Girls on Top, Bmkltsch Records en hiphopplatform Habek zijn er gevestigd. Veertien verschillende artiesten en vijf organisaties gebruiken de ruimtes.

Bij Kytopia kan alles. Analoog opnemen bijvoorbeeld – op tape in plaats van op de computer – hoewel dat totaal niet meer gebruikelijk is. Hier nam Colin Benders, alias Kyteman, zijn nieuwe cd op, The Kyteman Orchestra (die uitkomt op 30 maart), deze keer met maar liefst een tachtigkoppig orkest. Benders vond een tapemachine via een veilingsite in een flat in Berlijn, sjouwde het apparaat drie verdiepingen naar beneden, en reed het naar de studio. Volgens hem klinken de opnames veel echter: de geluiden worden niet meer omgezet in tekens in de computer, maar komen één op één op tape terecht. ‘Dertig jaar terug in de tijd,’ noemt hij het. Kytopia kan zeker nog tot eind dit jaar vooruit. Vijf gebruikers aan het woord

Utrecht-sound
Vader Erik Benders, zakelijk leider van Kytopia: “Met mijn zoon Colin en met producent Gijs Kerbosch heb ik Kytopia opgezet in september 2010. We wilden met een aantal studio’s bij elkaar zitten, zochten naar een schaalgrootte die nog niet bestond, een creatieve broedplaats.Maar het concept van samenwerken hebben wij niet verzonnen. Dat is typisch Utrechts: mensen zijn niet competitief, maar zoeken elkaar op en delen hun ideeën. Dat gebeurt hier in de stad al járen. Wij hoefden er alleen een vorm en een gebouw omheen te bedenken. “Bij Kytopia zitten verschillende disciplines. Kunstenaar Teo Skaffa, veejays De Kijkbuiskinderen, muziekdisciplines als bands, elektronische muziek, deejays. Iedereen werkt aan zijn eigen projecten en ergens along the road hebben ze elkaar nodig. Dan kijken ze bij elkaar wie hen kan helpen, of dat nu met een toetsenist is of een printer.
Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

pauline bijster