Hoog in de bol

Liefde op het eerste gezicht was het bepaald niet. De manier waarop de hele jazzwereld als een blok viel voor de charmes van Esperanza Spalding deed vermoeden dat het om meer ging dan muziek alleen. Een mooie, jonge, intelligente, creatieve vrouw die contrabas speelt, zingt en componeert: zo’n perfecte package deal kom je zelden tegen. Maar wat nou als ze een lelijke, chagrijnige oude man was geweest?

De eerste date was ook al geen succes. Mevrouw bleek een aanstelster. Voorafgaand aan een concert mocht er niet geklapt worden, want La Spalding moest haar entrance maken. Ze kwam zogenaamd thuis, in een decor met schemerlamp en luie stoel, en schonk zichzelf iets te drinken in. Even relaxen, en dan pas gaan doen waarvoor iedereen was gekomen: muziek maken. In dit stukje theater presenteerde ze zich als een pretentieuze vrouw die het hoog in de bol heeft, een précieuse ridicule van het soort dat Molière in de zeventiende eeuw al te kakken zette. Dat trekje is in haar muziek terug te horen. Zowel op haar vorige album, Chamber Music Society, als op het nieuwe, Radio Music Society, bespeuren we klanken met een dubbele agenda. Het gaat bij Spalding kennelijk nooit om de muziek alleen. Zij is als een vrouw die zich over de ruggetjes van haar kinderen als de perfecte moeder wil etaleren. En dat gaat op den duur een beetje irriteren.

Want perfect ís ze. Ze speelt fantastisch bas, heeft een geweldige timing en zingt – hoewel we haar stemgeluid niet in élk nummer hoeven te horen – meer dan verdienstelijk. Een Billie Holiday met in drank, dope en tranen gemarineerde stembanden is ze niet. Eerder een beeldschone conservatoriumdocente die na een drukke dag thuis op de bank ploft en zichzelf een kopje thee inschenkt. En daar val je voor. Of niet. Want hoe ingenieus Endangered Species ook wordt gespeeld, de kern van Wayne Shorters compositie wordt niet écht geraakt. Helemaal vallen voor Esperanza Spalding blijft een moeilijke zaak. Michael Jackson, die op dit album ook wordt gecovered, zou het zo zeggen: I can’t help it.

Ruud Meijer