Spring naar de content

Aandacht vragen voor borstkanker doe je zo

Deze week was er in de Nederlandse media flink wat belangstelling voor de Franse site Boobstagram, waarop duizenden vrouwen hun borsten hebben geplaatst. Hun doel? Aandacht vragen voor borstkanker. Daar gingen heel wat ludieke acties aan vooraf, want ja: borsten verkopen nou eenmaal goed. Een top 3.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

1. In de zomer van 2009 werd er in Rotterdam een Tietenrace georganiseerd. Nee nee, geen ordinair evenement, propageerde de organisatie, maar een ludieke actie met een serieuze ondertoon (er werd geld ingezameld voor de preventie van borstkanker). Uiteindelijk deden er veertig rondborstige deelneemsters aan de race mee, gehuld in sportbh’s, chique creaties van Marlies Dekkers en strakke korsetten. De grootste stichting tegen borstkanker, Pink Ribbon, maakte later bekend niet nog een keer een Tietenrace te organiseren omdat dit ‘kwetsend’ zou zijn voor borstkankerpatiënten.

2. Tijdens de internationale borstkankermaand, in oktober vorig jaar, was er de mogelijkheid om acteur Barry Atsma (Komt een vrouw bij de dokter, De Storm, Loft, Quiz) uit de kleren te krijgen. We zagen de acteur verleidelijk lachend op een foto staan met een heleboel roze pakketjes voor zijn gespierde lijf. Iedere pakketje stond voor een telefoon die via KPN en Samsung aangeschaft kon worden en waarvan tien euro naar Pink Ribbon ging. Bij elke aanschaf verdween er een pakketje. Atsma werd uiteindelijk helemaal bloot gekocht, maar de teleurstelling onder zijn fans was groot toen bleek dat zijn geslacht bedekt was. In 2006 ging er ook al een aantal BN’ers bijna bloot in een campagne tegen borstkanker.

3. Begin dit jaar plaatsten een aantal vrouwen opeens slogans als ‘I’m going to Germany for four months’  op hun Facebook-pagina. Het bleek een grap, bedoeld om mannen nieuwsgierig te maken naar borstkanker. Snapt u ‘m? Zo niet, dan bent u niet de enige. De actie was zó onduidelijk dat mannen (die in eerste instantie niets van de actie mochten weten) alleen maar geïrriteerd raakten. Eerdere acties op Facebook, waarbij vrouwen de kleur van hun bh in hun statusupdate vermeldden of aangaven waar ze hun handtasje het liefste neerzetten, waren al net zo gedoemd om te mislukken. Nee, dan werken een paar simpele blote borsten toch een stuk beter.

Onderwerpen