Crisis? Niet voor de grote jongens

Dat de BV Nederland knoeit met haar financien en dat dat ons internationaal wordt aangewreven, weten we nu wel. Deze week presenteerden echter ook Nederlandse giganten als Shell, Unilever en Randstad hun cijfers van het eerste kwartaal. En die zien er helemaal niet zo slecht uit.

Shell
Laten we beginnen met onze grootste vis en nummer vier in de Forbes 2000 lijst van ‘s werelds grootste bedrijven: Shell. Het vlaggenschip van de Nederlandse beurs wist haar winst op te voeren door een hogere productie en gestegen olieprijzen. Deze winst van zo’n 8,7 miljard dollar over de eerste drie maanden van dit crisisjaar had Shell volgens analisten vooral te danken aan het op gang komen van nieuwe projecten, onder andere in Qatar.

Net als Shell liet Unilever -ook te vinden in de Forbes lijst- vandaag weinig slechts horen over het begin van 2012. De voedingsmiddelenproducent rapporteerde een omzetgroei van twaalf procent tot 12,1 miljard. Toegegeven: de groei kwam voornamelijk van de nieuwe markten in Azie. Maar tóch, ook in Europa werd vier procent meer omgezet.

Randstad
In de uitzendbranche ging het wat minder. Randstad, qua grootte de nummer 20 van Nederland, had een hogere omzet maar een lagere nettowinst. Al met al waren de cijfers wel minder negatief dan verwacht. En er wordt een stijgende lijn geregistreerd in de VS; normaal gesproken een voorbode voor de ontwikkelingen in Europa, zo hoorden we vanochtend op Radio 1 van CEO Ben Noteboom.

Philips, nog zo’n nationale trots, kwam maandag al met getallen die er ‘boven verwachting’ goed uitzagen, zo meldde De Telegraaf. De Eindhovense lichtmaker boekte vier procent meer omzet (5,6 miljard) en een nettowinst van 249 miljoen euro. Ter vergelijking: vorig jaar haalde Philips in dezelfde maanden slechts 201 miljoen winst en was er in het vierde kwartaal zelfs sprake van een nettoverlies van 162 miljoen.

KPN
Minpuntje voor deze week was KPN. Haar financiën zagen er deze week beduidend minder rooskleurig uit. Over de eerste drie maanden van dit jaar daalde de omzet met 1,4 procent tot 3,19 miljard. Het winstprobleem van KPN’s mobiele diensten is echter wel weer voordelig voor de consument. Het probleem ligt namelijk vooral bij het ‘veranderende klantgedrag’ (lees: het feit dat niemand meer smst á raison de twintig cent, maar gratis whatsapt).

Ons internationale aanzien doen deze mooie cijfers van onze giganten vast goed. Maar iemand moet natuurlijk wel betalen voor die hogere olieprijzen van Shell en die stijgende winst uit voedingsmiddelen van Unilever. En die iemand, dat zijn wij. Dus of we nou zo blij moeten zijn met deze ‘positieve berichten’, is maar de vraag.

 

Karen Geurtsen