BTW-verhoging is lekker makkelijk maar vooral dom

De angst voor Brussel zit er goed in. Waarom is dat eigenlijk zo? Ik weet niet hoe het met u is maar ik heb in mijn omgeving wat mensen die er zitten of de ambitie hebben. Om nou te zeggen dat ze briljant zijn? Het zijn vrienden of goede kennissen dus hou ik me op de vlakte. Maar u en ik kunnen het ook.

Toch, uit die angst geboren en de bal gelegd hebbende bij Jan Kees de Jager, ook zo’n onwerkelijk voorbeeld van wat politiek en democratie vermag, werd Brussel dominant.

U mag ergens in september weer stemmen. Ik zeg ‘u’ want zelf stem ik niet. Ik heb er een groot vertrouwen in dat er op basis van wat u en de uwen stemmen altijd wel weer een parlement en regering komt. En dat het daar om gaat in een democratie. En dat het niks uitmaakt.

Als u daar ooit een bewijs van heeft gezien, dan was het gisteren. Brussels rules.

Partijen die ik iets hoger heb zitten dan de politiek waarschuwden er al voor. Als we één ding voor elkaar moeten krijgen dan is het dat consumenten weer vertrouwen krijgen en het geld laten rollen. Dat staat aan het begin van een hele keten van winkels, groothandels, fabrieken, producenten, grondstoffen. Koopkracht. Huizen kopen. Van die dingen.

Verhoog je de BTW, dan hakt dat er qua koopkracht direct in. En dus wordt u er niet vrolijker van en houdt u de hand voorlopig nog meer op de knip. En zodra dat weer anders wordt komt u er achter dat u misschien wel wilt maar niet kunt.

In 2012 verwacht het Rijk tussen de 40 – en 45 miljard aan omzetbelasting te ontvangen. Ik zeg ‘verwacht’ want bij een dalend consumentenvertrouwen moeten we dat nog maar afwachten.

En er is nog een ander, waarschijnlijk na-ijlend, effect. Overheden – zowel lokaal als centraal – kunnen BTW niet verrekenen zoals ondernemers dat wel kunnen. Voor ondernemers vorm BTW geen kostenpost, voor de Overheid wel. Hoewel ziekenhuizen en andere instellingen de afgelopen jaren allerlei ingenieuze fiscale constructies bedachten om de BTW toch terug te krijgen, heeft de Belastingrechter die inmiddels allemaal onderuit gehaald.

De Overheid hield in de jaren direct na de crisis die in 2008 begon met zijn bestedingen de economie nog aardig op de rit, tezamen met de aardgasbaten.

Inmiddels is die situatie gedraaid: de Overheid bezuinigt, noodgedwongen, en dat was al aan de gang. Dat heeft de economie in een veel sneller tempo doen verslechteren en daar is weinig aandacht aan besteed.

Al die dingen gaan dus niet helpen. En het is niet moeilijk uit te rekenen. We zitten officieel al weer in een krimpscenario. Stel dat onze begroting nu 100 is en het tekort 3, dan zitten we bij een krimp van 1 tot 2% volgend jaar weer in Brussel.

Er moet gegroeid en dus gestimuleerd worden. En snel ook.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci (www.30procentperjaar.nl). Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. Deze positie is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.