Zijn product-reviews op internet te vertrouwen?

Op de site van webwinkel Fonq.nl staat bij een theepot een vijfsterrenreview vol taalfouten: “Ik heb die teepot voor mijn vriendin als verjaardag kado gekocht samen met ons andere vriendinnen. Ze is erg blij, zegt dat dat haar droom was om glazen teepot van Bodum te hebben.” Was getekend: J Nazarenko.

Juist ja. Iemands droom is uitgekomen. Doordat ze een theepot kreeg. Van Bodum. Hoe weet je of deze recensie the real deal is? Of is het bedrijf hier zelf aan het recenseren geslagen in de hoop meer klanten te winnen en heeft een slimme medewerker wat taalfouten toegevoegd om ‘echt’ over te komen? Dat is immers vaker gebeurd. Hoe weet je kortom wat je wat reviews betreft wel en niet kunt vertrouwen?

“Iedereen kan taalfouten maken, dus die zeggen niet zoveel,” zegt Mirelle Bos van prijsvergelijkingssite Kieskeurig.nl. Hier scant een hele afdeling iedere review die geschreven wordt. Mocht er een nepperd tussen zitten, dan wordt die recensie niet geplaatst. Maandelijks ploegen ze 8000 nieuwe recensies door en wijzen ze maar liefst 20 tot 25% af.

Een bloemlezing uit wat Kieskeurig.nl onlangs nog heeft afgewezen:
– ‘Het is echt een goede tablet ik heb hem 3 dagen hij is echt top ik geef hem een dikki 9’
– ‘Wel wat ik van JVC video camera heb verwacht’
– ‘Ben redelijk tevreden over deze e-reader en denk dat mijn bevindingen behulpzaam kunnen zijn bij eventuele kleine ongemakken’

Maar hoe weten ze precies wat een neprecensie is? Bos: “Na al die tijd hebben we daar een fingerspitzengefühl voor gecreëerd. We kijken of de recensie niet te wervend klinkt. En naar de toon. Worden er allemaal superlatieven bij een televisie geplaatst en krijgt die tv alleen maar tienen, dan is dat verdacht. We kijken daarna of degene die het geplaatst heeft terug te vinden is op internet en of hij bijvoorbeeld een LinkedIn-pagina heeft waarop staat waar hij werkt. We nemen soms ook contact op met een gebruiker om te checken of hij wel bestaat. Daarnaast is het slim om naar de onderbouwing te kijken. Waarom vindt hij die televisie dan zo fantastisch?”

Een andere tip van de sluier is: staan er ook wel negatieve recensies bij een product? Niet iedereen is altijd alleen maar positief. Al blijft weer de vraag: hoe is de review onderbouwd? Staat er alleen ‘rot theepot’ dan is dat niet genoeg. Dan zou hier net zo goed de concurrent van bijvoorbeeld Bodum aan het werk kunnen zijn om ervoor te zorgen dat er minder Bodum-theepotten verkocht zullen worden. Wat belangrijker is, is dus: lekte die pot? Ging hij snel stuk? Paste het deksel niet? Dat wil je weten om te beslissen of je hier een kwaliteits-theepot gaat bestellen en het je geld waard is.

Negatieve recensies blijken bovendien zeer belangrijk. Volgens onderzoek van Reevoo zijn mensen veel actiever op zoek naar negatieve reviews. En vinden ze die ook veel doorslaggevender bij een eventuele aankoopbeslissing. Tweederde van het online winkelpubliek blijkt ook sneller iets te kopen als ze een negatieve recensie hebben gelezen. Dan pas vertrouwen ze een product, zo blijkt.

Kom dus maar op met die verhalen over een lekkende theepot die een ware nachtmerrie is gebleken. Misschien is hij dan toch het aanschaffen wel waard.

Meer leuke content? Like ons op Facebook