Hoe paparazzo/ex-crimineel Ferry altijd raak schiet

Hij ziet eruit als een propperige versie van John de Wolf, zónder manen, mét ringbaardje. Het verschil is dat Ferry de Kok niet voor, maar achter de camera staat. Een enorme met telelens. Hij maakt namelijk paparazzi-foto’s van bekende mensen.

Maandagavond meldde RTL Boulevard dat Ferry de Kok had gevochten met collega paparazzo Theo Smit, die op zijn beurt weer een beetje aan zanger Armand doet denken (maar dan zonder helrood poedelhaar). De twee stonden zaterdag net als een horde andere fotografen en cameramensen klaar om de heetste plaatjes te schieten van Simon (bekend van Nick) die ‘ja’ ging zeggen tegen Annemarie.

Volgens RTL Boulevard was dit het huwelijk van het jaar. Daar viel ook wat voor te zeggen. Het stel had hun eigen grenzen flink verlegd door voor het pittoreske Edam als trouwlocatie te kiezen in plaats van thuishaven Volendam. Bussen vol BN’ers (dus alle Volendammers en hun kroost) zouden bij hét huwelijk aanwezig zijn. Daar moesten de roddelbladen deze week natuurlijk flink mee uitpakken. Van Albert Verlinde leerden we dat die op maandag naar de drukker gaan en dus zaten te springen om het heetste beeld van Simon en zijn aanstaande.

Die druk moet enorm zijn geweest. Daarbij verklaarde Theo Smit aan de nationale roddelrubriek dat het dringen voor de kiekjes ook komt doordat het salaris van de fotografen hiervan afhankelijk is. Gebaseerd op de kleding die de paparazzi dragen, lijkt dat inkomen abominabel laag. Zwervers zien er beter uit. Dan wil je wel even extra je best doen voor dé foto. Theo zei vooraan te staan. En toen kwam dus Ferry de Kok en die duwde hem een beetje weg. Ze raakten slaags.

“Opeens kreeg ik een klap van achteren,” zei De Kok tegen RTL Boulevard. “Waarschijnlijk omdat ik er gewoon goed voor stond. En ja, je moet me niet voor mijn kop slaan.”

Theo Smit liet in het programma stamelend weten dat alles inmiddels vergeven en vergeten is. Hij oogde daarbij een beetje angstig. Vreemd. Maar al snel bleek die angst helemaal niet zo gek.

John van den Heuvel zat namelijk in de studio voor een stukje duiding. En John wist dat Ferry de Kok de ex-beveiliger was van de geliquideerde crimineel John Mieremet. Even googelen levert de wetenschap op dat De Kok erbij aanwezig was toen Mieremet geliquideerd werd. En dat hij ook een aanslag op zijn eigen leven, waarbij hij gewoon thuis in Purmerend was toen de kogels ineens om zijn oren vlogen, had overleefd. De Kok had zijn leven gebeterd en was nu paparazzo geworden. Zijn bedrijfje heet, en dit is geen grap, ‘I shoot people’.

Ik stel me zo voor dat Ferry de Kok, nadat hij besloot om voortaan gewapend met een telelens door het leven te gaan, eerst eens alle paparazzi in hun gebruikelijke bosjes- en vuilnisbakschuilplaatsen heeft opgezocht om ze over zijn carrièremove te vertellen. Ik stel me ook voor dat er direct flink wat fotografen eieren voor hun geld hebben gekozen en zelf een ander baantje zijn gaan zoeken. Iets waarmee ze al affiniteit hadden. Wiet telen, ofzo.

Stel even dat een van de volgende tips rondwaart: Connie Breukhoven gaat zelf boodschappen doen wat kan duiden op financiële problemen, Linda de Mol zit in de zon zodat je haar huidplooien beter ziet, Yolanthe gaat haar enorme gebit bleken door een dag lang haar tanden in een citroen vast te bijten. Dan gebeurt er het volgende: Ferry de Kok hoort er als laatste van. Daarna gaat hij op zijn gemak naar dé plek waar dit allemaal te zien zal zijn (het Gooi), parkeert zijn auto en haalt zijn camera te voorschijn. Hij is de laatste fotograaf ter plaatste, maar zodra hij op de horde fotografen afloopt, vormt zich pardoes een pad, als was hij Mozes die de Rode Zee deed splijten.

Als De Kok naar voren loopt, dan zet iemand snel een stoel voor hem neer, vooraan, en schenkt zijn lievelingsdrankje in. Hij wordt bemoedigend toegeroepen: ‘Hey Fer! Goed dat je er bent jongen! Je kan het! We geloven in je! Maak weer zo’n prachtplaat! Laat je kunsten zien!’ Dat werk.

Een van de andere aanwezige paparazzi stelt daarna voor om zijn schouders, nek en rug te masseren. Het is immers ook niet niks om de hele dag met zo’n zware telelens te moeten lopen.

En als een Connie, Linda, Yolanthe of Simon (van Nick) dan eindelijk acte de présence geeft, staat Ferry de Kok op uit zijn stoel. De desbetreffende BN’er ziet wie het is en bevriest direct angstvallig in zijn of haar houding om daarna breed grijnzend als een gewillige prooi naar Ferry te kijken. Ferry legt rustig aan, stelt de lens scherp en… schiet.

Theo Smit heeft waarschijnlijk niet goed gekeken toen hij zag wie er voor hem was gaan staan daar in Edam. En het zou me niets verbazen als hij, as we speak, de sloten op zijn voordeur aan het vervangen is. Of alvast een andere baan is gaan zoeken. Want voor je het weet, staat Ferry weer voor je neus. En dan kun je je beter overgeven.

Bekijk hier het verslag van RTL Boulevard