Nu al spannend: J.J. Abrams’ nieuwe serie Revolution

Er is alleen nog maar een spectaculaire trailer te bekijken van de nieuwe serie Revolution. Dit najaar wordt hij pas uitgezonden in Amerika. En nu al kan ik niet wachten. Het is namelijk een serie van J.J. Abrams.

J.J. Abrams? Ja, J.J. Abrams: begenadigd televisie en film producent/regisseur/schrijver/acteur. Iemand die altijd met verrassende, vaak bizarre en futuristische plotideeën komt. Als ik een serie zie waarbij in de begincredits J.J. Abrams staat, dan kijk ik direct twee keer zo aandachtig. Er zullen namelijk onbegrijpelijke, onvoorziene wendingen gaan plaatsvinden en zaken worden opvoerd die nooit en te nimmer echt zouden kunnen gebeuren. Zaken die, als ik ze nu zo droogjes op zou schrijven, er direct voor zouden zorgen dat u een wenkbrauw optrekt en daarna zou stoppen met lezen. Maar dat is het ‘m nou juist: als je ín de series van J.J. Abrams zit, dan vind je het juist heel logisch dat de geheime energie van een eiland wordt ontladen als iemand aan een wiel in een grot draait (Lost). Of dat medewerkers van miljoenenbedrijf Massive Dynamic middels elektrische impulsen met doden kunnen praten (Fringe).

Andere Abrams
Abrams bedacht naast Lost en Fringe meerdere televisieseries: Alias, Undercovers, Alcatraz, Person of Interest. Altijd gaat het over iets dat feitelijk niet mogelijk is. Volgens de Internet Movie Data Base (IMDB) heeft Abrams in een interview gezegd dat hij ervan houdt verhalen te maken waarin een combinatie wordt gemaakt tussen mensen waarmee je je kunt identificeren en iets gestoords. “De grootste uitdaging vind ik de brug overgaan tussen iets waarvan we weten dat het bestaat en iets buitengewoons. Het gaat er voor mij om ‘hoe’ die brug wordt genomen.”

Mislukking
Dat levert in ieder geval onverwachte en verrassende televisie op. Toegegeven: niet alles is even geslaagd. Vaak omdat het te lang duurt voordat het achterliggende, grotere verhaal wordt uitgewerkt. Alcatraz draait bijvoorbeeld om de gevangenen van de legendarische bajes die in 1963 van de ene op de andere dag verdwenen om in de serie weer terug te komen en opnieuw te gaan moorden, zonder te zijn verouderd. Het idee was spannend. De uitwerking bleek een invuloefening te zijn met telkens een andere moordenaar die net in de 45 minuten dat de aflevering duurde, werd opgespoord en opgepakt. Nu is het te laat. Na een seizoen is Alcatraz onlangs gecancelled.

Plot Revolution
Of Revolution de nieuwe Lost wordt, is nog maar de vraag. Het hangt van de snelheid af waarmee het verhaal zich ontwikkelt. Het ongewone in deze serie is in ieder geval dat de wereld van het ene op het andere moment zonder stroom is komen te zitten. Het verhaal begint 15 jaar na die blackout. Regeringen zijn gevallen, oorlogen zijn uitgebroken en dat allemaal op 19e eeuwse stijl met zwaarden en kruisbogen. Een meisje moet op zoek naar ene Danny (haar vader?) omdat hij zou kunnen weten waarom de stroom ooit is uitgevallen en dus misschien ook weet hoe die weer terugkomt.

Nu klinkt dat verhaal-idee an sich niet bijster origineel. Neem de serie The Walking Dead, waarin zombies de wereld hebben overgenomen en een klein groepje mensen probeert te overleven. Op negentiende eeuwse wijze. De film I Am Legend (2007) pakte het solistischer aan: iedereen is uitgeroeid door een virus, behalve één man (Will Smith) die op zoek gaat naar een medicijn. In 28 Days Later (2002) moesten mensen zich ook weten te redden omdat een onheilspellende angstaanjagende ziekte is uitgebroken. En dan is er Waterworld (1995) waarin de wereld onder water komt te staan en Kevin Kostner uit varen gaat op zoek naar droog land. En zo zijn er oneindig veel meer voorbeelden van films waarin de wereld ten onder is gegaan of dreigt te gaan en een nieuwe manier van samenleven nodig is om te kunnen overleven.

Maar het verschil is dat de mensheid in Revolution niet al bijna is uitgeroeid. Ze leven alleen zonder stroom en moeten dus teruggrijpen op ouderwetse overlevingsstrategieen: zelf groenten verbouwen, zelf voor veiligheid zorgen, moeizamer reizen, enzovoorts.

Stijlbreuk
Het is, naar het zich zo laat lezen, ook een stijlbreuk voor J.J. Abrams. Deze wereld is namelijk helemaal niet zo onrealistisch. Hoe lang horen we al dat de energiereserves opraken? En wat als de economische crisis zover doorzet dat het hele kapitalistische systeem instort en we terugmoeten naar een ouderwets ruilhandeltje zonder geld?

Dat maakt Revolution ook een spannend idee. De mensheid wordt bovendien niet bedreigd door zombies of een virus, maar door zichzelf, omdat het gebrek aan stroom de verhoudingen op zijn kop heeft gezet. Nu hoeven we er niet bang voor te zijn dat Revolution een hyperrealistisch ‘wat als’-verhaal gaat worden. J.J. Abrams voert vast weer een onnnavolgbaar ingewikkeld te ontrafelen mysterie op. De stroom is vast uitgegaan doordat een klein groepje mensen uit is op wraak. Omdat ze, bijvoorbeeld, ooit bij wijze van experiment in het geniep de ruimte in zijn geschoten en daarna zijn vergeten. Kom maar op.

Bekijk de trailer van Revolution