De telecom-dinosaurussen bedonderen ons

Heeft u ook het gevoel dat mobiele telefoonproviders ons allemaal structureel bedonderen? De Telegraaf speelt daar slim op in door met een eigen provider te komen. Maar ik betwijfel of dit echt wat gaat veranderen, want als één industrie is vastgeroest dan is het wel de telecom.

In november haalde Vodafone mij over mijn abonnement te verlengen. Ik betaalde namelijk te veel. Natuurlijk vroeg ik of dat voor mijn onbeperkte internet gevolgen zou hebben, omdat er een datalimiet wordt ingevoerd. Mij werd verzekerd dat ik er niets van zou merken. En dat was voor drie weken ook zo: toen was mijn tegoed op. De oplossing was snel geboden. Voor €12,50 per maand extra mocht ik vierhonderd megabyte extra internetverkeer verstoken. Dat zou anders € 60 ex. BTW kosten. Ter vergelijk: in Duitsland heb ik een prepaidkaart van Blau.de. Mijn twintig euro is dan opeens goed voor vijf gigabyte dataverkeer.

Structurele irritatie
Maar de vraag is natuurlijk: hielp het advies van mijn provider? Niet bepaald, want twee weken in de nieuwe maand was mijn extra bundel al op. Na het verwijderen van Twitter en e-mail van mijn telefoon en het installeren van een datameter kwam ik een maand later tot de conclusie dat Vodafone niet kan tellen. Toen ik ze daarmee confronteerde, bleek uit onderzoek dat eerst de extra bundel wordt opgemaakt en dan pas de reguliere databundel. Een slimme truc om altijd de € 12,50 te scoren. Inmiddels neem ik het meeste dataverkeer af bij T-Mobile. Daar heb ik de indruk dat een gigabyte aan data beduidend meer is dan een gigabyte bij Vodafone.

Mijn verhaal is niet uniek. Providers hebben iets onredelijks. Omdat nog geen twee jaar geleden dataverkeer heel veel goedkoper was, voel ik me toch al beroofd. En het plaatje van de providers deugt ook niet. Mobiel internet is langzamerhand een commodity geworden. Hoe kan dat in een markt met concurrentie juist tijdens een economische crisis duurder worden? Ook op andere punten klopt het model niet. Via internet bel je voor centen per minuut naar het buitenland, maar internationaal bellen met de mobiel is nog altijd onevenredig veel duurder. Internationaal internetten kost duizenden euro’s per gigabyte. En dan zijn er nog rare voorwaarden met extra kosten voor alles wat een klant maar extra wil.

Andere provider
De irritatie werd al door een groep hackers gedeeld, die besloot zelf een provider te starten. Limesco wil diensten kunnen loskoppelen, zodat bijvoorbeeld mobiel bellen en VoIP-bellen via verschillende providers kan worden geregeld. Of via een eigen telefooncentrale van de klant. Meer vrijheid en minder kosten. Hoe het precies gaat werken moet nog duidelijk worden, maar de kern is dat er met bestaande providers zal moeten worden samengewerkt.

Er is ook een groter initiatief: What the bliep is een aanklacht tegen de gevestigde mobiele providers. Al snel onthult Andreas Udo de Haes van Webwereld dat de Telegraaf Media Groep hierachter zit en ook een provider aan het starten is. De aanpak zal anders zijn, stelt het bedrijf. Maar hoe of wat weten we niet. Wel is duidelijk dat ook hier een licentie bij een traditionele provider gebruikt wordt.

Dus blijft er een afhankelijkheid van de providers en dat maakt dat er geen echte verandering van komt. De oude spelers blijven profiteren en verdienen via de achterdeur. De echte marktwerking blijft uit. Daarvoor zouden nieuwe frequenties nodig zijn, maar die zijn erg duur voor een start-up. Wel zijn initiatieven als Limesco en Bliep een kans om eerlijker af te rekenen en een langzame beweging in gang te zetten. Ook krijgen klanten weer het gevoel dat er eerlijker zaken wordt gedaan. De industrie zal misschien wat veranderen, maar de oude dinosaurussen overleven met hun manier van zaken doen. Om dat te doorbreken moeten we misschien hopen op nieuwe technologie die de markt eens goed opschudt.

Dit is de wekelijkse bijdrage van Brenno de Winter, onderzoeksjournalist met een specialisatie in IT-beveiliging en privacy. Vorig jaar werd Brenno verkozen tot Journalist van het jaar.