Spring naar de content

Aanbieders zonnepanelen kiezen de aanval

Er hangt misschien nog een zweem van geitenwollensokken om zonnepanelen, maar met het Lenteakkoord onder de arm hebben de panelenaanbieders een nieuw offensief ingezet.
In het Lenteakkoord is een belastingverlaging op zonnepanelen geregeld van negentien naar zes procent, daarbij aangetekend dat Europa dit nog moet goedkeuren. Daar wachten de marketingafdelingen van de aanbieders echter niet op.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Zo heeft E.ON de BTW-verlaging al op voorhand doorgevoerd en krijgt u als klant nog eens honderd euro extra korting op een pakket zonnepanelen, een actie die ‘wegens succes’ tot juli is verlengd. Ook Greenchoice heeft de belastingverlaging alvast doorgevoerd en Solesta heeft ZonnigeZomerdeals, waarmee u de investering in nog geen vijf jaar schijnt terug te verdienen.

De panelenverkopers zien hun kans schoon, en niet zonder reden. De algemene belasting gaat met twee procent omhoog en bovendien stijgt de gasprijs. Ook de prijs van olie, een andere belangrijke grondstof om energie op te wekken is skyhigh; sinds 2000 is de prijs van zowel gas als elektriciteit verdubbeld. De energiekosten stijgen komend jaar met zo’n honderdzestig euro en het einde is nog niet in zicht. Voor de calculerende consument in crisistijd dus het moment om de energieportefeuille te heroverwegen. Volgens de verschillende aanbieders heeft u uw investering er in het gunstige geval in zo’n zes tot tien jaar uit. Waar dat break-even point ook precies mag liggen, u kunt ervan uitgaan dat de energieprijzen blijven stijgen en zonnecellen steeds effectiever en goedkoper zullen worden. De vraag lijkt dus niet of u omgaat, maar wanneer.

De zonnepanelenverkopers spelen daar met hun acties op in, gesteund door het Lente-akkoord. In Groot-Brittannië is al een BTW-verlaging op zonnepanelen doorgevoerd, dus dat lijkt geen obstakel te zijn. Wel is het de vraag of het Lenteakkoord overeind blijft als de huidige peilingen bewaarheid worden. De aanbieders zijn niet gebaat bij die onduidelijkheid en hebben daarom het offensief gekozen. Logisch, want voor je het weet is hij weer voorbij, die mooie zomer.