Spring naar de content

TEDx strijkt neer op het Binnenhof

Drie jaar na de introductie van TEDx in Nederland strijkt het hippe evenement neer in het hart van de politieke macht van Nederland; het Binnenhof in Den Haag. TEDx is een congres waar experts korte en hoogstaande presentaties geven. De man die dit evenement naar Nederland haalde, ondernemer Jim Stolze, moet hij de keuze voor deze locatie vaak toelichten. “Mensen associëren het Binnenhof niet snel met begrippen als inspiratie of innovatie. Mijn reactie is dan ook: ken je een betere plek om baanbrekende ideeën met de wereld te delen?” is zijn reactie.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rogier Swagerman

We spreken Stolze een paar dagen na zijn verblijf in het Midden-Oosten waar hij vanuit Qatar dit deel van de wereld heeft klaargemaakt voor TEDx. “Qatar is ongelofelijk interessant. De mensen zijn zeer mondain, staan open voor nieuwe ideeën en dragen een visie uit voor hun land die reikt tot 2040. Men lijkt meer met de toekomst bezig dan wij hier in Nederland; het is weer even wennen om hier te zijn.”

TEDx is binnen drie jaar uitgegroeid tot een van de meest succesvolle, en zeker de meest besproken congressen in Nederland. Het concept behelst een steeds groeiend aantal bijeenkomsten met ieder zijn eigen karakter maar waarbij elk wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Stolze legt uit: “Iedereen die een bijeenkomst wil organiseren kan dit onder de TEDx vlag doen. Maar dan moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Meest belangrijke is dat de bezoeker van een TEDx congres van zijn stoel moet vallen van de nieuwe ideeën die op het podium worden verteld. Geen verkooppraatjes of platitudes. De selectie van de ideas worth spreading is zeer streng.”

Het achterliggende idee is volgens Stolze dat er te vaak wordt gesproken over de oorzaken van problemen in plaats van over de oplossingen. “Hoe de ellende is ontstaan is voor mij niet interessant. Het gaat om oplossingen. En in Nederland, met name in de sectoren waarin wij voorop lopen, zijn er mensen die de meest prachtige oplossingen voor problemen hebben gevonden. Onderzoekers, uitvinders, ondernemers. TEDx geeft deze mensen een podium waarbij het de bedoeling is dat we er allemaal beter van worden,” aldus Stolze over zijn drijfveer voor TEDxBinnenhof.

Naast de strenge eisen met betrekking tot de inhoud is het niet de bedoeling dat er geld wordt verdiend aan TEDx. Stolze werkt dan ook het liefst met gepassioneerde vrijwilligers. Want, zo is het idee, ook het organiseren van een congres is een podium waarbij mensen hun talenten en ideeën ontwikkelen en kunnen laten zien.

Het idee van een vrijwilligersorganisatie staat in contrast met het grote TED-congres dat sinds 1984 in de VS wordt gehouden. Bedrijven zoals Google en BMW mogen in ruil voor miljoenen hun naam aan het dit evenement verbinden waarbij een kaartje ook nog eens zesduizend dollar kost. Stolze kocht ooit een kaartje en reisde af naar de Verenigde Staten om het evenement bij te wonen. Tijdens het congres viel hij van zijn stoel van de informatie die vanaf het podium op hem werd afgevuurd. Hij had drie dagen nodig om het allemaal te verwerken waarna hij één ding zeker wist; dit moet ook in Nederland gebeuren.

Stolze kreeg van TED een licentie voor wat later het TEDx programma zou gaan heten en startte in Amsterdam zijn eerste congres waar iedereen met een interessant idee een kwartier de tijd kreeg om dit te vertellen aan een zaal waar alleen genodigden welkom waren. Naast TEDx Amsterdam bestaat er nu een TEDx Maastricht, TEDx Amsterdam Youth, TEDx Haarlem en nog veel meer. Bij de laatste telling stond de wijzer rond de drieduizend TEDx evenementen wereldwijd.

Het nieuwste kind is dus TEDx Binnenhof. Georganiseerd in de Ridderzaal, compleet met koninklijke gasten. Stolze is zeer verheugd over het programma. Tien ideeën uit de tien verschillende, door minister Verhagen aangewezen sectoren waarbinnen Nederland zou moeten excelleren. “TEDx heeft niet veel regels, maar een daarvan is dat er geen actieve politici op het podium mogen staan. Het omgekeerde is juist de bedoeling; de politici moeten eens gaan luisteren naar de ene man of vrouw die op zijn zolder een geweldig idee heeft ontwikkeld. Dat zijn niet de mensen die je op netwerkborrels zult vinden, want daar hebben ze eenvoudigweg geen tijd voor. Die mensen hebben we gevonden, en die mensen gaan hun verhaal doen op het podium, of in dit geval op een catwalk.”

Op de TEDx Amsterdam gaf Robbert Dijkgraaf een prachtige presentatie: