‘Telefoonlease is onethisch’

Sinds een paar maanden kunnen jongeren bij Hi hun mobiele telefoon leasen – een novum in telefonieland.

Bij Hi, de telefonietak van KPN die zich voornamelijk op jongeren richt, is het sinds een paar maanden alleen nog mogelijk om een telefoon te leasen. Bij leasing huur je de telefoon, die daarmee het bezit blijft van Hi. Na afloop van het abonnement lever je de mobiel weer in.

Die telefoons belanden anders toch maar in een la, is de gedachte. Wat veel mensen echter niet weten is dat oude telefoons nog flink geld kunnen opleveren. Er zijn al websites waar je honderd tot tweehonderd euro kunt krijgen. Directeur Marion Koopman van Hi bevestigt aan HP/De Tijd dat ook de bij hen ingeleverde mobieltjes worden gerecycled, of dat ze worden verkocht op de tweedehands markt in opkomende economieën in Afrika, Latijns Amerika en Azië.

Onethisch
Waar het kopen op afbetaling voor tv’s en wasmachines ongebruikelijk is, lijkt dit in de telefoonbusiness juist de standaard. De prijzen van smartphones zijn ook dermate hoog dat niet iedereen dit op zijn rekening heeft staan, zeker jongeren niet.

Willem Verbeke is hoogleraar Sales en Accountancy Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en expert in de ‘neuro-economie’, waarin psychologie en economie aan elkaar worden gekoppeld. Hij legt uit dat jongeren een makkelijk doelwit zijn voor de aanlokkelijke constructies die bovendien moeilijk te doorgronden zijn: “De hersenen van mensen zijn pas op hun vijfentwintigste volgroeid. Met name op het gebied van impulsverdringing, zelfbewustzijn en -evaluatie zijn jongeren gevoeliger dan volwassenen, wat overigens niet wil zeggen dat die niet meer impulsief zijn, integendeel soms.”

Uit onderzoek blijkt dat juist de doelgroep van Hi, jongeren in de leeftijd tussen achttien en vijfentwintig, in de schulden raken door telefoonrekeningen die ze niet kunnen betalen. Zelfs tweejarige abonnementen kunnen tot honderd euro per maand kosten. Verbeke: “Het is onethisch dat jongeren dergelijke contracten kunnen afsluiten zonder dat er goed naar hun kredietwaardigheid wordt gekeken.” De hoogleraar hoopt en verwacht dan ook dat er op termijn regelgeving komt die dit aan banden legt, zoals ook is gebeurd bij hypotheekverstrekking. Verbeke benadrukt dat hij niet tegen kopen op afbetaling is, zo leren jongeren immers met geld om te gaan, maar dat dit wel op verantwoorde wijze moet gebeuren.

Hi-directeur Koopman meldt desgevraagd dat van een nieuwe klant wordt gecheckt of deze bij een andere telefoonprovider tijdig heeft betaald. De samenwerking met het Bureau Krediet Registratie (BKR) is in 2011 echter wel stopgezet.

[poll id=”23″]