GroenLinks wrijft weer in de treintax-vlek

GroenLinks wrijft weer in de treintax-vlek

Reizen met de trein is slecht voor het milieu volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent. De politica deed de opmerkelijke uitspraak vanochtend op dat vermaledijde Twitter. Terwijl ze juist de imagoschade van vorige week probeerde op te lappen.

Eén van de gevolgen van het Kunduzakkoord is dat treinreizigers zwaarder worden belast. Volgens de NS gaan de plannen reizigers met een vast abonnement gemiddeld meer dan honderd euro per maand extra kosten. Ineke van Gent noemde treinreizigers met een reiskostenvergoeding vorige week de ‘happy few’. Volgens Van Gent moeten forenzen dan ook dichter bij hun werk gaan wonen of thuiswerken.

Ongemakkelijke uitspraken inderdaad, die de politica vanmorgen op Twitter probeerde te repareren. En dat deed ze heel netjes:

Enter Partij voor de Dieren-voorvrouw Marianne Thieme.

Van de auto wisten we het, maar dat reizen met de trein ook een zware belasting voor het milieu is klinkt ons nieuw in de oren. Waarvan akte.


  • Het is ook nooit goed

    Ineke van Gent heeft boter op haar hoofd. Eerst wil ze iedereen de auto uit, en als er dan veel meer mensen met de trein gaan, wordt de trein weer zwaarder belast omdat deze een zwaardere wissel trekt op het milieu. Het is ook nooit goed of het deugt niet. Misschien moeten wij de mensheid maar gewoon opheffen? Dat is een stuk minder milieubelastend…
    Het is zoo gemakkelijk om vanuit je luie stoel en met genoeg geld op je bankrekening om een huis in een andere regio te kopen te zeggen dat iedereen maar naar zijn werk moet verhuizen. Ik denk dat de meesten dat ook wel zouden willen, aangezien het geen pretje is in de file te staan (noch met de auto, noch hutje-mutje in de forenzentrein). Helaas zit het er voor velen niet in, omdat er geen huurwoningen voorhanden zijn en omdat mensen met koophuizen hun huis aan de straatstenen niet kwijtraken en vervolgens niet een huis elders kunnen kopen.

  • Kay

    Dan wordt het wellicht tijd voor Ineke om zelfs eens te verhuizen. Ze woont in Groningen en werkt in Den Haag. Dit komt nogal hypocriet over.

  • luuk

    De strijd om de groene vijver is nu ook losgebarsten, na de recentste peiling van maestro de Hond waarbij de GL-fractie enige electorale winst werd gegund, is nu op parmantige wijze coryfee Ineke van Gent opgedoken, hetgeen de ongerustheid van de dierenladies heeft opgewekt, onschuldige vissen en kikkers die alle kanten uit vluchtten, even met de pet rond bij beide fracties, om ‘n zak krachtvoer voor de goudrakkers te kunnen aanschaffen, en de rust zal spoedig terugkeren, op naar het volgende vergrootglas- ‘incident’.

    • luuk

      Beetje dom luuk, voortaan het hele stuk lezen, met de trein reizen heeft ‘n milieuvriendelijk imago, zuinig om op zijn, ook de lentecoalitie moet compromissen sluiten en dat doet pijn, gelijkmatig snoeien is moeilijk, democratie houdt niet altijd schone vingers, likken is niet altijd handig.

  • Bert Peters

    Vieze treinen en auto’s allemaal. Arme mensen die stenen moeten gaan stapelen in Almere en uit Brabant komen. Moesten ze verbieden. Gewoon weer terug naar ons eigen boerderijtje waar we leuke groenten verbouwen voor de mensen uit de buurt en met z’n allen achter een fladderende kip aan kunnen vangen die niet in de soep wil terwijl we toch een akkoord hebben om ‘m pijnloos te slachten.

  • a.doorgeest

    GroenLinks gedraagt zich deze weken als een kamikazepiloot die niet kan wachten op het moment dat zijn kist de grond raakt. Zelden zo’n absurde crash van dichtbij mogen aanschouwen. Als het behalen van 0 zetels je einddoel is – en dat lijkt het te zijn – kun je je ook voor 23 juni bij de Kiesraad uitschrijven als politieke partij.

  • Henk Daalder Duurzame Brabanders

    Onder de leden van GroenLinks zijn plannen en concept teksten om het partijprogramma met een amendement OV vriendelijker te maken
    De nieuwe belasting op reiskosten moet er weer af voor OV reiskosten

    Het is al moeilijk genoeg om een goede baan te hebben waar je je talenten nuttig kunt maken
    Daarom moet de reiskosten vergoeding voor OV weer onbelast worden
    En investeringen in nog duurzamer vervoer, zoals elektrische auto’s, moeten ook aftrekbaar worden
    Zo brengen we met echt industriebeleid, onze economie weer wat op gang.

  • Henk Daalder Duurzame Brabanders

    Onder de leden van GroenLinks zijn plannen en concept teksten om het partijprogramma met een amendement OV vriendelijker te maken
    De nieuwe belasting op reiskosten moet er weer af voor OV reiskosten

    Het is al moeilijk genoeg om een goede baan te hebben waar je je talenten nuttig kunt maken
    Daarom moet de reiskosten vergoeding voor OV weer onbelast worden
    En investeringen in nog duurzamer vervoer, zoals elektrische auto’s, moeten ook aftrekbaar worden
    Zo brengen we met echt industriebeleid, onze economie weer wat op gang.

    Ik roep leden van GroenLinks op, het amendement te ondersteunen.

  • abonnee

    De “slimme”maar enorme loutoffe Ineke van Gent blaast nu nog hoog van de toren….mmmmaaaarrrr..
    ze gaat straks met een rotsmoes uit de politiek en gaat van UW/MIJN/ONZE belastingcentjes van een enorme toelage genieten.
    Die hoeft niet meer met de trein,die komt met een limousine. Ineke betrouwbaar oh…ja hoor…!!!!!

  • René

    Treinreizen is slecht voor het milieu? Wát? Ménsen zijn slecht voor het milieu! Belasten maar die wezens. Personenbelasting bestaat in andere landen al lang. Het is schandaaaalig dat dit in NL nog niet zo is. (sarcasmeteken sluiten)