De Telegraaf blijft maar verrassen

Bij de grootste krant van Nederland gebeuren de laatste tijd dingen die tot voor kort totaal onmogelijk leken.

Zo kon je er in vroeger tijden vergif op innemen dat de oplage van De Telegraaf jaarlijks met een flink aantal procenten zou stijgen, óók als het met sommige andere kranten (tijdelijk) minder ging. Want wat er ook op de Nederlandse dagbladenmarkt gebeurde, De Telegraaf groeide. Tegenwoordig is de situatie totaal anders, kijkt u maar naar onderstaande tabel.

 

Betaalde oplage 2010

Betaalde oplage 2011

Verschil

De Telegraaf

586.806

542.822

– 7,5 %

AD

399.841

392.272

– 1,9 %

de Volkskrant

235.119

236.379

+ 0,5 %

NRC Handelsblad

185.489

186.671

+ 0,6 %

Trouw

93.722

92.038

– 1,8 %

nrc.next

70.074

73.591

+ 5,0 %

Nog een ander verschil: als er vroeger gedonder was op de burelen van De Telegraaf, hoorde of las je daar zelden of nooit wat over: de vuile was bleef bijna altijd binnen. Ook dat is veranderd. Zo kon heel Nederland vorig jaar meegenieten van de rel rond Telegraaf-verslaggever Martijn Koolhoven, die bij de krant vertrok nadat was komen vast te staan dat hij zich aan belangenverstrengeling had schuldig gemaakt. Zaterdag werd bekend dat art-director en voormalig adjunct-hoofdredacteur Paul Rijpkema op non-actief is gesteld. Opnieuw zou er sprake zijn van belangenverstrengeling. NRC Handelsblad deed er zaterdag in geuren en kleuren verslag van.

Tv-gids
Diezelfde dag voegde De Telegraaf voor het eerst een eigen tv-gids toe aan de krant. Ook de komende weken, in de periode rond het Europees kampioenschap voetbal, zullen de lezers op deze gids worden getrakteerd. Een eigen tv-spoorboekje, met programmagegevens voor de hele week, was al heel lang een droom van het Telegraaf-concern. De verwezenlijking ervan werd echter geblokkeerd omdat de publieke omroepen hun programmagegevens mochten afschermen. De Tweede Kamer hief dat monopolie onlangs op en omdat het Europees Hof van Justitie op 1 maart in een Britse zaak een uitspraak deed waarvan de consequentie zou kunnen zijn dat de Nederlandse programmagegevens behalve vrij ook gratis moeten zijn, besloot De Telegraaf alvast tot actie.

Dapper? Misschien. Maar wat gaat het de krant anno 2012 opleveren? Uit de sterk dalende oplagecijfers van de omroepbladen blijkt dat steeds minder mensen behoefte hebben aan een wekelijkse tv-gids. “Jongeren zitten niet meer op omroepgidsen te wachten en bovendien heeft internet het hele medialandschap veranderd,” constateerde Het Parool twee maanden geleden. “De kijker is anders gaan kijken en aan het begin van de week kruist hij niet meer zijn favoriete programma’s aan. En voor wie laat thuiskomt, is er Uitzending Gemist.”

Tja. En dan zat er zaterdag ook nog een EK-bijlage bij De Telegraaf. Zoals bekend zijn ze daar bij die krant altijd steengoed in. Maar deze keer viel het nogal tegen. Sterker nog: de EK-bijlage van het AD was stukken beter. Blijft De Telegraaf dan niets bespaard?