Spring naar de content

#geldverdienen

Zaterdag ontving ik een e-mail van Twitter. Dat was voor het eerst, maar niet voor het laatst, zo maakte ik op uit het bericht. Als extra service krijg ik wekelijks een overzicht van wat ik mogelijkerwijs heb gemist op Twitter. Een ideale advertentieplek natuurlijk en ik koester een gezonde achterdocht over hoe Twitter zal bepalen wat voor mij belangrijk is om te weten. En vooral of dat met geld is te beïnvloeden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Edwin van Sas

Ook werd afgelopen week bekend hoe frisdrankfabrikant Pepsi het medium gaat inzetten voor een jaar durende megacampagne. Zo gaat de nummer twee frisdrankverkoper in de wereld gratis downloads weggeven van populaire artiesten. Wel eerst de juiste hashtag tweeten naar @pepsi en uiteraard levert Twitter informatie over welke artiesten trending zijn. Meer in het oog springend zijn de concerten die de colaproducent gaat organiseren met veelbesproken artiesten, waarbij het zelfs mogelijk is de speellijst te beïnvloeden via tweets. Toegang tot de livestream gaat natuurlijk via @pepsi. Het heeft een tijdje geduurd, maar Twitter begint nu dus ook commercieel volwassen te worden. De ontwikkeling van Twitter in drie stappen.

Stap 1: Groeien
Het heeft lang geduurd voordat de schat aan informatie die Twitter bezit te gelde wordt gemaakt. De typische Sillicon Valley start-up heeft de eerste vier jaar van zijn bestaan überhaupt geen poging gedaan om reclame te maken. Dit tot verbazing van menigeen, want zo moeilijk was het toch niet? Maar voor Twitter was het verdienen van dollars niet de eerste prioriteit (waar kennen we dat van?), de focus lag op de groei van het ‘human capital’, oftewel gebruikers. Met succes. De afgelopen jaren draaide Twitter wel vooral verlies en teerde het voornamelijk op de kapitaalinjecties van investeerders.

Stap 2: Een business model
Inmiddels heeft Twitter ruim 140 miljoen gebruikers wereldwijd en gaf het dan ook recentelijk aan de focus op deel 2 te leggen: een businessmodel ontwikkelen zodat er daadwerkelijk geld wordt verdiend. Met de komst van promoted tweets en promoted accounts in 2010 werden de eerste stappen gezet, maar de recente initiatieven zullen Twitter de echte boost gaan geven. De voorspellingen over de omzet en advertentie-inkomsten liegen er niet om.

Stap 3: Beursgang?
Hoe zal het verdergaan met Twitter nu de commerciële trein op stoom begint te komen? Op korte termijn zegt Twitter nog niet naar de beurs te gaan, maar dat lijkt op de lange termijn onvermijdelijk. De investeerders willen beloond worden voor hun vertrouwen en natuurlijk cashen ook veel medewerkers van het eerste uur. Bij start-ups werkt men doorgaans niet voor hoge salarissen, maar wordt wel via aandelenopties gedeeld in de winst als het bedrijf succesvol wordt.

Waarschijnlijk groeit Twitter de komende tijd nog stevig door, wordt het business model geoptimaliseerd en volgt, wanneer de sterkste groei eruit is, met veel bombarie een beursgang. Die zal de investeerders rijk maken, maar door een (te) hoge waardering van het bedrijf geldt dit niet voor de nieuwe aandeelhouders. Zoals dat bij wel meer succesvolle start-ups gaat. #voorspelbaar