Kopje koffie gaat naar de beurs

Door fusies en overnames is er al jarenlang een aftocht van beursgenoteerde ondernemingen uit de AEX en AMX aan de gang. Toch komt er ook af en toe iets bij. Dit jaar zagen we Ziggo naar de beurs gaan en dat aandeel doet het goed. Grote kans dat het bij de eerstvolgende herschikking op Euronext in de AEX terecht komt.

Binnenkort wordt ook voor het eerst Douwe Egberts genoteerd. Dat wordt niet een feestje-met-een-kater zoals Facebook. Er zijn al lang aandeelhouders en dus wordt het een zogenaamde ‘notering door verhandeling’; het enige verschil is dat er nu openbaar gehandeld kan worden. En een tijdje later kunt u ook gaan handelen. Als het goed is, is u de laatste dagen al een toenemende marketing-acitviteit opgevallen in de vorm van meer commercials en dagbladadvertenties. Het woord ‘aandeel’ valt daarin niet, het gaat om een grote herpositionering: nieuwe soorten, nieuwe verpakkingen en nieuwe naam. Het merk wordt flink afgestoft.

En dan bied ik u nu de kans om te stoppen met lezen want de kans is groot dat ik op uw tenen ga staan. Miljoenen Nederlandse koffiedrinkers laten zich nu al generaties lang afschepen met de minste koffie en de slechtste methodes om een kopje te zetten. En dat is, omdat het merk nu eenmaal marktleider is, vooral de schuld van Douwe Egberts. Wij vonden mokken en handdoeken belangrijker dan de inhoud van ons kopje.

Hoge druk
Wie ooit wel eens in het buitenland is geweest, en dan met name in de landen die we nu een Zeuro zouden willen aansmeren, weet hoe het ook kan. Een goed kopje kofiie wordt op hoge temperatuur en onder hoge druk ‘geperst’. A la minute. En je drinkt het dan direct op: niks thermoskannen, niks potten, niks filters. En ook geen Senseo, de marketingvondst waarin u zich oude wijn in nieuwe zakken heeft laten verkopen. Te weinig druk, het water is te koud. En u koopt er beroerde koffie bij, er is maar één soort die u zou moeten drinken: Arabica. Maar dat is dan ook de naam van een bonensoort, dáár moet u op letten. Da’s duurder maar u heeft een instant verhoging van uw kwaliteit van leven.

Intussen hebben zich buitenlandse merken een positie kunnen verwerven door in de gaten te stappen die DE in zijn thuismarkt liet vallen. Neem Nespresso. Toch koop ik binnenkort misschien wel aandelen DE. Niet omdat ik zo’n vertrouwen heb in de kwaliteit van de koffie. Maar vooral omdat ik er een heilig geloof in heb dat u nog jarenlang DE zult blijven kopen en het op uw kinderen overbrengt.

En het meest omdat de man-achter-de-schermen van deze transformatie Jan Bennink is. Jaren geleden was hij het die in korte tijd het beursgenoteerde Numico (onder meer van Nutricia) opkalefaterde, voor 12,3 miljard aan het Franse Danone verkocht en daar onderweg persoonlijk ruim veertig miljoen rijker van werd. De vroege aandeelhouders deelden mee. En voor een belegger gaat het om dat laatste.

Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Long in de AEX. Deze positie is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.