Economie Foto: ANP
118 seconden leestijd

Vrouwen zijn op hun mooist tijdens een recessie

Ik moet u bekennen dat ik dit stukje eigenlijk ‘Alle vrouwen zijn golddiggers’ wilde noemen. Dan was het vast meer aangeklikt en had het meer reacties opgeroepen. Maar ik weiger te geloven in het golddigger-gen.

Aanleiding voor deze ongebruikelijke inleiding is een Amerikaans onderzoek getiteld “Boosting Beauty in an Economic Decline: Mating, Spending, and the Lipstick Effect” (concept PDF). Daaruit blijkt dat vrouwen gedurende een recessie meer geld uitgeven aan schoonheidsproducten. Dit zogeheten lipstick effect wordt volgens de onderzoekers verklaard door, ik kan er niets anders van maken, een seksuele drive. “Recessionary cues […] consistently increase women’s desire for products that increase attractiveness to mates.”

Volgens het onderzoek willen vrouwen niet alleen aantrekkelijker zijn, ze willen vooral aantrekkelijker zijn voor welgestelde mannen. Het centrale idee achter deze theorie is dat vrouwen (onbewust) een partner zoeken die een veilige haven is en hun (kinderen) goed kan verzorgen. Kortom: iemand met geld: “An economic recession may signal that financially stable men are becoming scarce. Given that […], women […] should increase the effort they invest in attracting a mate who has that [money].”

Natuurlijk kent iedereen voorbeelden van vrouwen die om het geld of de roem bij een man zijn. Vrouwen van bouwjaar ’86 die zogenaamd een relatie hebben met een man van 86. Of vrouwen die zich via een volkszanger en een voetballer proberen op te werken tot in Hollywood (of lees ik te veel in de bladen?).

Maar zou iedere vrouw het golddigger-gen bezitten?

Dat weiger ik te geloven. En er zijn ook andere verklaringen te verzinnen dan het golddigger-gen. Zo blijkt de (financiële) stress er bijvoorbeeld toe te leiden dat vrouwen ‘feel good‘ producten gaan kopen. Niet voor een ander, maar gewoon voor zichzelf dus. Bovendien, al deze onderzoeken is het werk van sociaal-psychologen. En dat wil, ook buiten de KU in T, nog wel eens Stapel zijn.

Laten we dus de enige juiste én positieve conclusie trekken uit dit onderzoek: vrouwen zijn op hun mooist tijdens een recessie.

 

————————
Volg HP/De Tijd ook op Twitter!


Edwin van Sas

Streek na een studie politicologie en journalistiek neer als redacteur bij HP/De Tijd. Bestierde vanaf 2013 de website, bevolkte van begin 2014 tot maart 2015 de hoofdredactie met Tom Kellerhuis. Heeft die plek verlaten om aan een technologiestartup te werken en schrijft daarnaast op freelancebasis.

Lees ook
  • Maarten

    Golddiggen is meer nurture dan nature. Wel vrouwen aangeboren zijn discriminatie (het beste genetisch materiaal) en deceptie (bv. make-up).

  • BS uit R

    Wat een opluchting: het ligt niet aan mij, maar de crisis is schuldig aan het maar niet vinden van een ‘leuke’ man!!

    • Leuke man

      Ik zou u in ieder geval willen adviseren om geen mannen uit Zuid-Europese landen te zoeken op dit moment 😉

Meer artikelen