Je privacy in ruil voor een speentje

foto: ANP

De Blije Doos is binnen. Er zit een speentje in, een flesje, twee alcoholvrije biertjes, wat luiers en bodylotion. Ik zal er de komende jaren voor betalen met grote hoeveelheden spam.

Elke zwangere vrouw wordt er wel op gewezen. In de winkel, via vriendinnen, via reclame die opeens verschijnt naast je Facebookmuur. De Blije Doos, een roze ding vol proefmonsters, babyproducten en reclame. De naam is zonder twijfel wild ironisch bedoeld. Het ding gaat naar vrouwen met dozen die doodsangsten uitstaan en op het punt staan voor eeuwig getraumatiseerd te raken. Misschien tekenen we daarom massaal in op iets dat ons ongecompliceerde blijdschap belooft.

Spam
Wie haar gegevens inlevert bij WIJ, via een bon of online, krijgt in de laatste maanden van de zwangerschap de doos met spulletjes. Direct begint dan de stroom reclame. In de twee maanden die verstreken sinds ik mijn gegevens achterliet, heb ik 45 mails gekregen van de winkel en gelieerde ondernemingen. Twee mails van Nutricia, één van Pampers, negentien van Prénatal en zeventwintig van WIJ (opgedeeld in onder meer WIJ foto’s, WIJ vakantie, WIJ babywinkel en de WIJ voordeelclub). De bedrijven willen me paaien om bij hen geboortekaartjes te drukken, vakanties te boeken, borstkolfmachines te kopen en mild diabolische knuffels te bestellen die Woezel of Pip heten. En die tegen je praten.

Daarnaast heb ik twee kaartjes gekregen met de post (van Skon Kinderopvang en Pampers) en een dikke bundel reclame (‘geniet van de geheimpjes van een prachtige zwangerschap’) waartussen het blad Wij Jonge Ouders verstopt zat. Daar stonden vriendelijke stukken in, maar ook hier lag de reclamefunctie er zó dik bovenop dat het me een beetje misselijk maakte. Een artikel over het belang van vitamine, foliumzuur en visolie werd gevolgd door een paginagrote advertentie voor Davitamon Mama met foliumzuur en visolie. Moet ik mijn baby opvolgmelk geven na het eerste jaar? vraagt een lezeres in de probleemrubriek. Ja, is het antwoord van de deskundige, gevolgd door minstens twee advertenties voor opvolgmelk.

De rijkdom van de digitale kaartenbak
We zijn geen zielig slachtoffer van de kwaadaardige commercie. Wanneer je je opgeeft voor de Blije Doos, staat er in duidelijke lettertjes onderaan het formuliertje dat de info wordt gedeeld met samenwerkende bedrijven. Ook kan ik me uitschrijven bij de verschillende nieuwsbrieven die binnenrollen. Maar mijn gegevens hebben ze. Drie kwart van de Nederlandse vrouwen en baby’s zit in de digitale kaartenbak van Wij Special Media, onderdeel van Prénatal Moeder en Kind BV. Van de site: “Met een krachtig wervingsprogramma, breed gespreid over relevante media, vergaart WIJ Special Media nagenoeg alle adressen van zwangere vrouwen van Nederland. Op een totaal van 184.824 levendgeborenen (2009) scoort WIJ Special Media een dekking van 75,1%. (…) Het aanbieden van (gratis) informatie aan een zwangere vrouw is voor haar de incentive om haar adresgegevens te verstrekken aan WIJ Special Media.”

Als je een Blije Doos aanvraagt, geef je niet alleen je adres en email, ook je telefoonnummer, geboortedatum én de datum dat je baby is uitgerekend. Wie vervolgens de Baby Doos wil, wederom vol met producten en korting, moet ook de daadwerkelijke baby-geboortedatum opgeven bij Prénatal. Al deze informatie moet een enorme rijkdom betekenen voor het bedrijf. Ze weten voor altijd hoe oud je kind is, wanneer er cadeautjes worden gekocht, wat voor reclame passend is bij welke levensfase. Je kunt niet zeggen hoeveel geld zo`n bestand precies waard is, zegt privacy-expert en mede HP-blogger Brenno de Winter als ik hem ernaar vraag. Maar je betaalt voor de gratis speentjes met dertig jaar spam. En er zitten engere kantjes aan de gretige mama-registratie dan die ongewilde reclame. Stel je voor dat het Prénatal-bestand ooit gehackt wordt, zoals eerder de gegevens van Babydump? Hoeveel van die 75,1 procent heeft dan spijt?

Mocht je willen weten welke blije gegevens er van je bekend zijn; via de online Privacy Inzage Machine van Bits of Freedom kun je een brief sturen aan bedrijven die gegevens van je registeren. Ze hebben deze week, met dank aan De Winter, Prénatal toegevoegd.

————————
Volg HP/De Tijd ook op Twitter!


Reacties zijn gesloten.