Spinroom
117 seconden leestijd

Ineke van Gent had haar mond moeten houden

Onlangs adviseerde ik alle campagneteams in het FD om iedere ochtend rond acht uur te verzamelen en de vraag te stellen: waarmee kunnen we vandaag in het nieuws komen? Achteraf blijkt dat ik – speciaal voor GroenLinks – er nog iets aan toe had moeten voegen: waar moeten we vandaag vooral niet mee in het nieuws komen?

In politieke campagnes draait het om het beheersen van de dagelijkse nieuwscyclus met je campagneboodschap. Hierbij geldt een hele simpele richtlijn: iedereen binnen de partij houdt zich exclusief aan de boodschap, en niets anders dan de boodschap.

Bij GroenLinks hebben ze dit nog niet helemaal goed begrepen, zoals blijkt uit het interview met afzwaaiend Tweede Kamerlid Ineke van Gent in de Volkskrant van 23 juli. Onder de kop ‘GroenLinks heeft al een jaar geen leiding’ gooit Van Gent op de voorpagina nog eens fijntjes wat olie op het vuur.

Het artikel zelf is veel genuanceerder dan de kop suggereert, en Jolande Sap heeft op zich gelijk als ze op Twitter de kwestie probeert weg te spinnen als komkommerjournalistiek. Maar dat neemt niet weg dat de schuld van dit debacle vooral bij GroenLinks zelf ligt.

Je moet namelijk nooit een afscheidsinterview geven gedurende de campagnetijd. Zo’n interview gaat namelijk vanzelfsprekend over ervaringen en belevenissen uit het verleden, terwijl je gedurende de campagne juist moet communiceren over de problemen van het heden én de oplossingen voor de toekomst. Daarnaast loop je, zeker in de zomer, het levensgrote risico dat iedere vorm van kritiek door de krant wordt uitvergroot.

Ineke van Gent had dit interview nooit mogen geven, en het campagneteam van GroenLinks had dit interview nooit mogen toestaan, simpelweg omdat het niet bijdraagt aan de strategie van iedere partij in campagnetijd: het consequent en consistent uitdragen van de boodschap. Als het een solo-actie van Ineke van Gent betreft, dan moet ze zich dit zwaar aanrekenen. Tenzij het haar bedoeling was de partij bij haar afscheid nog eens een flinke trap na te geven. In dat geval zeg ik: missie geslaagd.


vandelinde

Van de Linde werkte lang in de VS en was betrokken bij de campagnes van Walter Mondale, Al Gore en Rudy Giuliani. In Nederland adviseerde hij onder meer Pim Fortuyn en Rita Verdonk. Kay van de Linde heeft zijn eigen bedrijf; Press Strategies.

Lees ook
Meer artikelen