Manchester United naar de beurs. Wie scoort?

Helpt u mee het salaris van Wayne Rooney te betalen? Foto: ANP

Gisteren werd de bandbreedte voor de introductieprijs voor het aandeel Manchester United bekend: tussen de 16 en 20 dollar. United gaat naar Wallstreet en aan dat scenario is jarenlang zorgvuldig gewerkt door Malcolm Glazer, de huidige Amerikaanse eigenaar van de club. Hij nam in 2005 een controlerend belang van ruim 28% in de club en financierde de overnamesom en latere investeringen grotendeels met geleend geld.

Omdat de rentelasten flink op de begroting drukken, mogen u en ik nu aandelen kopen. Met het geld dat wij op tafel leggen worden leningen afgelost en dat betekent minder te betalen rente. Of wij dan ook dividend gaan krijgen, dat staat nog te bezien.

Niks te vertellen
Wat niet hoeft te worden bezien is het antwoord op de vraag of we ook wat te vertellen krijgen. Dat antwoord is ‘nee’, althans: niet effectief, we moeten het in de praktijk doen met de ‘eer’. In die zin wordt het een zogenaamd ‘emotie-aandeel’, net als dat van Ajax. Want er zal straks sprake zijn van twee soorten aandelen, de ene soort in handen van Glazer, de andere na de beursintroductie in handen van een deel van de honderd miljoen fans die United wereldwijd heeft.

Elk aandeel dat Glazer houdt geeft recht op 10 stemmen, dat van u en mij op één. En omdat voorlopig maar een minderheidsbelang naar de beurs gaat was en is Glazer de baas. En dat blijft hij, zelfs terwijl hij een klein minderheidsbelang heeft.

Lucratieve deal
Nog maar in 1989 kon je de hele club kopen voor 20 miljoen pond, het is daarna hard gegaan. Tegenwoordig is dat maar een klein deel van wat een hoofdsponsor op tafel moet leggen om op het shirt te komen. Op dit moment staat het Amerikaanse verzekeringsbedrijf AON er nog op, voor een bedrag van 80 miljoen pond kochten ze het recht om het vier jaar te mogen. Dat contract loopt in 2014 af maar er is al een nieuw contract met General Motors’ merk Chevrolet, voor zeven jaar. Dat heeft, nog voor het contract is ingegaan, de kop gekost van de marketingdirecteur van de autogigant, Joel Ewanick.

Die lag al onder vuur om een aantal omstreden reclame-besluiten. Maar de voor Man United zeer lucratieve deal, bovendien goed getimed zo net voor de beursintroductie, zou voor General Motors nogal onzakelijk zijn. Hoe onzakelijk? Dat wordt pas duidelijk als de bedragen bekend worden gemaakt, maar er wordt gefluisterd dat dit zevenjarige contract honderden miljoenen opbrengt.


Reacties zijn gesloten.