Rutte, Roemer, Samsom: wat bekokstoven jullie?

verkiezingsposters (foto anp)

Langzamerhand worden de contouren van de verschillende campagnes duidelijk. De posters worden op de verkiezingsborden geplakt, na grondig te zijn getest in focusgroepen of online onderzoek en de verkiezingssites zijn (grotendeels) online (met wisselende recensies).

Het (als ‘t goed is) harde werk van de campagneteams wordt nu langzaam zichtbaar. Kiest de VVD weer voor thematische posters of wordt de nog steeds populaire Rutte nu ook op de poster gezet? Bouwen CDA en PvdA (zoals gebruikelijk) hun campagne rond de lijsttrekker? Op welk thema gaat iedere partij zich onderscheiden? Komt er nog een door partijen geplande ‘gamechange’ die de verkiezingen gaat veranderen? Het wordt interessant om komende weken de eerste strategische zetten van de partijen te volgen.

Het zou leuk zijn als we op termijn, vanzelfsprekend pas na de verkiezingen, een blik zouden kunnen werpen op de manier waarop campagneteams nu hun werk aan het doen zijn. Wat zijn hun tactische en strategische overwegingen? Welke keuzes maken ze en waarom? Ik zou een moord doen om na afloop van de verkiezingen een documentaire te zien waarin bijvoorbeeld de VVD en de SP zijn gevolgd. Waarom kiezen beide partijen ervoor om de campagne pas laat te beginnen? Wat zijn de overwegingen om maar aan een klein aantal debatten mee te doen? Met wat voor onderzoek en met wat voor argumentatie maakt men de keuzes?

Helaas hebben we in Nederland geen grote traditie als het gaat om openheid rond campagnes. Afgelopen week verdiepte ik me in het prachtige genre van de ‘campagnedocumentaire’. Het leidde tot een lijst met de tien beste campagnedocumentaires ooit. Op de lijst staan alle drie de Nederlandse campagnedocumentaires die ik kon vinden. De eerste is een ‘fly on the wall by accident’-documentaire starring mijn medeblogger Kay van de Linde in ‘De nacht van Fortuyn‘. Geen documentaire met een vooropgezet plan, maar twee stagiaires die toevallig een camera in handen kregen en daarmee historische scènes vastlegden. Zelden komen strategische afwegingen en interne discussies zo dichtbij. De andere twee documentaires gaan beiden over de PvdA: De Keuken van Kok en De Wouter Tapes. Het levert fascinerende en soms pijnlijke TV op. In boekvorm verscheen ooit ‘De Stranding’, een boek dat ik destijds in een ruk uitlas, over de campagne van het CDA in 1994.

Hoe anders is dat in de USA, waar de auteurs van een fantastisch boek als Gamechange (lees dat boek!) met vrijwel alle grote spelers uit de campagne van 2008 spraken. Het levert een geweldige blik achter de schermen op. Na dezelfde campagne schreef Obama’s campagnestrateeg David Plouffe een fascinerende beschrijving van de Obamacampagne, ‘The audicity to win‘, verplicht materiaal voor alle campagnevoerders wereldwijd. In documentaires als The Warrroom en Our Brand is Crisis worden campagnes van heel dichtbij gevolgd. In de laatste zie je de strategische overwegingen die de campagnevoerders maken van heel dichtbij.

Terug naar Nederland. Al eerder schreven zowel Kay als ik over de wonderbaarlijke stilte in deze campagne. Terwijl Obama al twee jaar aan het campagnevoeren is, besluit de VVD hier pas op 25 augustus te beginnen. Er is genoeg over gemopperd, en ik geloof ook nog wel dat er in tactische zin iets voor deze VVD strategie is te zeggen (al zijn de risico’s levensgroot, zoals campagnestrateeg Hans Anker ook betoogt). Maar hoe mooi zou het zijn als we straks, na de campagnes, alle overwegingen terug zien in een mooi boek of een prachtige documentaire?

The Institute of Politics van Harvard organiseert na iedere presidentsverkiezing een twee dagen durende conferentie waar alle campagnemanagers, betrokken journalisten en anderen de campagne evalueren. Het moet een feest zijn voor de gemiddelde politieke junkie, een goudmijn voor de politieke journalist en uitermate nuttig en transparant voor de gemiddelde kiezer. De resultaten van de conferentie worden gepubliceerd in een boek dat ik telkens weer met rode oortjes lees.

Misschien wordt het tijd dat de rechtse houwdegen Kay van de Linde en ik, linkse rakker, de handen ineenslaan om een dergelijke conferentie ook in Nederland te organiseren. Campagnemanagers, journalisten, pundits, are you in?


  • luck

    Hoe groter het verschil is tussen de 3 jaar en 11 maanden (theoretich) ná de verkiezingen en ene maand vóór de grote verkiezingsdag is ‘n indicatie hoe serieus we de geloofwaardigheid van deze en gene partij moeten inschatten.

  • het nieuwe nederlands verzet

    Erik van Bruggen dat u links bent is duidelijk te lezen want uw informatie is weer erg links politiek correct . uw geschrijf over al die partijen in deze verkiezing periode, alle partijen word genoemd behalve de PVV betekend dat de pvv weer dood word gezwegen ?

  • Adelaide

    Campagne voeren is niet nodig. De Nederlandse burger weet allang op wie hij/zij gaat stemmen. De media gooien je wel dood met info. De partijen zelf hoeven niets meer te doen.

    Dus weg met die verkieizngsposters, -folders en – borden. Geen TV-debatten a.u.b., canvassen, rozen of appeltjes uitdelen enz. Allemaal geld-, ruimte- en tijdverspilling.

  • Gilgamesh

    De enige campagne die ik volg is die van de Libertarische Partij. Tijd voor een evenwichtige begroting, een kleine overheid en lagere belastingen.

  • Rene Strobos

    Hey Gilgamesh

    Naamsbekendheid en dat men weet dat ook jou partij bestaat, zo werkt het voor ons beginnende partijen.
    Zonder budget en/of subsidies. Als ze maar even gaan kijken op de site toch.?
    Dus iedereen kijken bij sopn.nl
    Het enigste alternatief

  • Diederik

    # Gilgamesh

    En de Libertarische Partij wil open grenzen. Dus Nederland zal binnen no time overspoeld worden met gelukzoekers (gratis geld, nietwaar), oorlogsmisdadigers en gezochte criminelen uit andere landen.
    Nul zetels voor de LP, dat is het beste evenwicht.

    • revocon

      Hee, Diederik, open grenzen, maar GEEN gratis geld. Wel even doorlezen, het liefst begrijpend, ook al is dat moeilijk in een tijdperk van hapklare brokken en oneliners, toegegeven. Meer vrijheid, en minder overheid, dat is waar Nederland aan toe is. http://www.libertartischepartij.nl