Het bewijs: Dit is de nieuwe premier

pechtold campagne

Soms moet je gewoon even de feiten op een rijtje zetten om nieuws te ontdekken. Want u dacht natuurlijk dat Mark Rutte en Emile Roemer bezig zijn met een nek-aan-nek-race om het premierschap van Nederland. Net als iedereen.
Ik ook. Tot ik me ging concentereren op harde indicatoren voor een nieuwe zondagochtendgrafiek. Kwam iets heel anders uit. Vertel ik u in het volgende stukje.

Want waar gaat het om in deze strijd: niet of de pundits je praatjes analyseren, maar of je in de ‘hearts and minds’ van de mensen bent. Wat de rechtgeaarde onderzoeker doet is dus een stevige analyse maken van ALLE vermeldingen van lijstrekkers in nieuws- en nieuwsachtige stukkies, op- en in facebookachtige plekken etc. Google heeft daar een aantal prachtige statistieksites voor beschikbaar. Die ben ik als rechtgeaarde alpha gaan afstruinen en gebruiken.

Duidelijker kan het niet: Pechtold wordt de nieuwe premier!

Ik besloot alle vermeldingen van de lijsttrekkers Van Haersma Buma, Samsom, Rutte, Wilders, Roemer en Alexander Pechtold uit te zetten op een x- en y-as. We hebben het dan over cijfers van de laatste dag, de week en de afgelopen maand. Ze bieden perfect heldere lijnen, die duidelijk maken dat er trendconclusies getrokken mogen worden.

En zie daar.
1. Roemer en Wilders scoren ongekend hoog, rond de 7000.
2. De premier die zich schuil houdt op bootjes. Mark Rutte, haalt een nette 4000 vermeldingen binnen.
3. Samsom, PvdA-lijstrekker komt op 3500 en de arme, arme Van Haersma Buma komt net boven de 2000.
4. Maar, jawel, en ik had het zelf ook totaal over het hoofd gezien, waar staat Alexander Pechtold, de man die als D66-lijstrrekker eigenlijk al vier jaar hetzelfde verhaal vertelt en daarom geen nieuws maakt? Bijna 10.000 vermeldingen in de laatste maand. Veruit het hoogste aantal van allemaal.

Geef toe, het was u ook ontgaan. Pechtold lijkt op dit moment in de strijd helemaal nergens te zijn. Maar hij is toch overal. En hij is daarom, ik durf het op basis van dit materiaal alleen al te zeggen, hij is op dit moment een zeer serieuze kandidaat voor het premierschap. Als een sluipmoordenaar omsingelt hij zijn prooi. Onzichtbaar, met weinig poeha. Maar straks staat-ie er.

En u denkt nu: contra-expertise meneer Poorthuis.
Natuurlijk. Heb ik gezocht en gevonden.
Want waar beter dan in de keiharde conjunctuur-criteria kun je die zoeken? In de autoverkopen dus. Daar draait het om in deze tijden. Wie koopt geeft hoop aan. Wie angst heeft houdt de spaarpot dicht.
En kijk nou, wat de gemiddelde Volvoliefhebber doet (Volvo, dat spreekt voor zich, is de auto bij uitstek voor de D66-stemmer). Hij koopt! Het Volvo-marktaandeel in Nederland is sinds begin dit jaar gestegen. Stevig.
Net als overigens dat van Audi (VVD-stemmer), en Volkswagen (waarin de nieuwe SP’er rijdt). Wat maar weer bewijst hoe keihard mijn bewijsvoering is.
En om dat nog meer te bewijzen: wie dalen er in de markt? Peugeot (de Van Haersma Buma-aanhangers) en Toyota, de nieuwe middenklasse-stemmers van de PvdA.

Het is allemaal zo zonneklaar, je hoeft het alleen maar even te zien.