Spring naar de content

Winkels zijn de showroom van de online-concurrent

Dinsdag werd ik tot twee keer geconfronteerd met een nieuw maar snelgroeiend fenomeen. Op radiostation BNR klaagde een middenstander er over dat bijvoorbeeld schoenwinkels steeds vaker te maken hebben met mensen die daar schoenen uitzoeken, passen en vervolgens niks kopen. Dat kan natuurlijk, als je niets vindt dat leuk of goedkoop genoeg is. Maar dat is niet het probleem. Diezelfde mensen kopen de zojuist gepaste en akkoord gevonden schoenen vervolgens een heel stuk goedkoper in de webwinkel van Zalando. Of Wehkamp, om maar wat te noemen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Dr. Doom
Veel toegepaste truc: Na een bezoekje aan de ‘offline’ winkel het product een paar tientjes goedkoper online bestellen.

Diezelfde middag kwam de grootste elektronicaketen van de Verenigde Staten Best Buy met de achtste winstwaarschuwing in de laatste negen kwartalen. Best Buyexploiteert enorme winkels waar je zo ongeveer alles op elektronicagebied kunt zien en testen. Ook kun je je door deskundig personeel laten bijpraten over de beste mogelijkheden, nuttige opties en extra’s.

Voor wat betreft de bezoekersaantallen in de winkels is er – net als in de schoenenwinkels in Nederland – nog niet veel aan de hand, consumenten weten de vestigingen van Best Buy prima te vinden. Met de daar opgedane kennis gaan ze naar huis en kopen de spullen online bij Amazon.com, met veel hogere kortingen dan Best Buy kan bieden. Er zijn inmiddels zelf apps waarmee je op je smartphone, nog in de winkel, kunt nagaan welke webwinkel dat product het goedkoopste aanbiedt.

U zou dat natuurlijk nooit doen. Maar uw medeburgers wel, ze zijn vindingrijk. Om niet te zeggen asociaal. Natuurlijk kunnen winkels ook een webwinkel erbij exploiteren maar ze zitten dan toch met veel hogere kosten: huur en personeel, bijvoorbeeld.

Een Amsterdamse winkelier heeft zijn etalageruit uit woede al volgehangen met biljetten met de tekst ‘Kijken is kopen’. Benieuwd hoe hij dat gaat afdwingen.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.

Onderwerpen