Waarom houdt niemand meer van De Telegraaf?

het tmg-gebouw (foto anp)

Lezers van De Telegraaf stemmen al jaren met hun voeten, in steeds grotere aantallen nemen ze afscheid van de Wakkerste Krant van Nederland. Als het gaat om de trend staat De Telegraaf daarin niet alleen, incidenteel wil er nog wel eens een krant kortstondig groeien. Maar kijk je naar een wat langere periode dan is de trend onmiskenbaar dalend. 

Toch wordt de krant, met sinds jaar en dag de grootste marktpositie, het hardst geraakt en er is geen enkel teken dat het einde in zicht is. Als u wat meer achtergrond bij de dagbladenproblematiek wilt, kijk hier.

Het beleid van De Telegraaf is nogal zwalkend, er werd en wordt veel geprobeerd – om niet te zeggen: met geld gesmeten. En van al die nieuwe ontwikkelingen kun je er maar weinig succesvol noemen, daar schreef ik eerder al eens over.

De kop van dit stuk heeft dan ook niet alleen betrekking op de in steeds grotere getale weglopende lezers en kopers van De Telegraaf – om van adverteerders maar niet te spreken. Ik wil het hier vooral hebben over de financiële kant van de Telegraaf Media Groep (TMG).

Precies vijf jaar geleden noteerde het aandeel rond de 25 euro, op 24 augustus 2008 zelfs 25,50. Dinsdag was daar nog 7,50 van over. Drie weken geleden stond het aandeel nog op 9,10 euro.

Vorige week kwam TMG met het halfjaarbericht. Bovenop het afkalvende abonneebestand kwam een instortende advertentiemarkt. En de jongste hoop – het voor tientallen miljoenen overgenomen sociale netwerk Hyves – maakt ook zwaar water. Alle ronkende berichten bij de overname ten spijt maakt Hyves inmiddels gewoon verlies. Dat verbaast geen enkele kenner, gezien de opkomst van het veel sexyer Facebook.

Om het allemaal nog erger te maken is er een opstandige grootaandeelhouder – Cyrte – die zijn verliezen al maar ziet oplopen. Cyrte, die onder meer een deel van het vermogen van John de Mol belegt, heeft twintig procent en ziet graag dat De Telegraaf zich meer in papier verbreedt, liever dan digitaal. Ook de hoofdredactie is het niet eens met de koers van de hoofddirectie.

Al dat gedoe en vooral de al maar eroderende beurskoers komt op een moment dat een andere grotere speler in dagbladenland, Wegener, te koop staat. Een uitgelezen kans voor TMG om daar wat krenten uit te pakken voor zover de NMA dat toestaat. Maar wie zou dat eens moeten betalen? Bij deze beurskoers is een emissie uitgesloten. En banken zullen ook niet staan te springen.

Over Dr. Doom
Dr. Doom is een pseudoniem. Als belegger is hij verantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van Beleggingsvereniging Fibonacci. Op het moment van het schrijven van deze column heeft de vereniging posities in Ahold, Akzo Nobel, KPN, Shell en Unilever en is Short in de AEX. De positie in de AEX is kortlopend en wisselt regelmatig. Die kan dus nu al anders zijn.

———
Volg HP/De Tijd ook op Twitter.


  • Rob

    Wat een simpel en zuur stukje! Hier en daar een paar oneliners verzamelen en we hebben weer een lekkere column. Ja, er worden tegenwoordig minder kranten gekocht. Er worden ook niet zoveel brieven meer per post verstuurd. Nieuwsconsumptie verschuift deels van print naar online. Desalniettemin bereikt De Telegraaf met de krant al jarenlang gemiddeld 2 miljoen personen per dag. Op de website zijn het bijna 4 miljoen unieke bezoekers per maand. Weet niet precies hoeveel bezoekers hpdetijd.nl heeft, maar ik weet wel dat de kopers van de papieren HP/De Tijd massaal zijn afgehaakt. Sinds 2008 is de betaalde oplage met 34% (!) gedaald tot onder de 20.000 afgelopen jaar. Of zouden die lezers nu op HP/De Site te vinden zijn? Dr. Doom, het wordt pas echt leuker als je denkt.

  • http://www.hpdetijd.nl Dr. Doom

    Zuur, voor wat betreft een aantal zaken die ik noem, zal het zeker kunnen zijn voor lezers die anders naar dezelfde feiten willen kijken. Het feit dat het met HP/De Tijd lange tijd niet goed ging maakt toch niet dat het met De Telegraaf wél goed gaat als zowel abonnee-aantal, kopers van losse nummers én advertentiemarkt het laten afweten. Als Dr. Doom kijk ik vanuit een beleggersperspectief maar probeer ook oorzaken te duiden. U zult het door TMG-zelf uitgegeven bericht over het eerste halfjaar 2012 dan ook wel zuur vinden, daarin wordt van dezelfde exploitatie-gegevens melding gemaakt als ik doe. Tot en met de gang van zaken bij Hyves.

    Bovendien verwijs ik met een link naar informatie de algehele malaise in krantenland, ik plaats De Telegraaf vanuit het gezichtspunt van de exploitatie in een enigszins nuancerend kader

    Zou ik daar al arbitrair over berichten, dan is hetgeen ik over de prestaties op de beurs meldt niet betwistbaar: ik noem beurskoersen met bedrag en datum. Ook noem ik de ‘mot’ met grootaandeelhouder Cyrte. En het door de hoofdredactie van De Telegraaf zelf uitgegeven standpunt over het beleid van de hoofddirectie. Opgeteld inderdaad weinig reden om het anders te kwalificeren dan zuur. Zijn dat de feiten of is het de manier waarop ik erover schrijf?

    En simpel? Als u het op een rij zetten van een aantal relevante feiten, tezamen toch ongeveer de status quo schetsend, simpel vindt, dan is dat uw goed recht.

    Overigens kan ik u berichten dat de in april j.l. ingezette koerswijziging van HP/De Tijd – voor zover ik weet – voorlopig tot bemoedigende resultaten leidt met een (relatief) flink tot sterk gestegen losse verkoop, een consoliderend abonnee-bestand en een met meer dan 50% toegenomen bezoek aan onze website.

    HP/De Tijd is daarmee onvergelijkbaar met De Telegraaf, als het gaat om getallen. Maar ja, die vergelijking heb ik dan ook niet gemaakt.

  • Janus Kop

    Zeker de Telegraaf is en was de grootste krant.
    Ze weten en wisten wat moesten schrijven om bij het gepeupel in de smaak te vallen.
    Ja en jokken doen ze ook wel eens.
    Maar minder dan andere kranten.
    In de periode 1945 tot 1950 heeft er zelfs niet een leugen in de Telegraaf gestaan.
    Ze waren toen echt onafhankelijk.
    Ze roemden toen geen rechtse politici.
    En PvdA bashing deden ze ook niet toen.
    Kijk de geschiedenis er maar op na.

  • Rob

    @ Dr. Doom
    Mijn reactie slaat vooral op de kop van het artikel en uw constatering dat lezers in steeds grotere aantallen afscheid nemen van de krant. De vergelijking met HP/De Tijd heb ik juist gemaakt om aan te geven dat de shift van print naar online een brede tendens is.

  • luck

    Waar de Telegraaf maar ook HPdeTijd en de AD elk hun eigen karakter hebben, is er helaas ook een overeenkomst waar vrouwen maar ook (oudere) mannen op afknappen, telkens weer nieuwe over het paard getilde ” interessante” bla bla bla schoonheden.
    Waarom niet gewone mensen uit zomaar een plekje uit het land, vaak wordt ik verrast door ‘n lokale of regionale website waar je tussen de plaatselijke bevolking meebeleefd wat er in de streek gebeurd.
    …..Wwwwwweer een nieuwe lichting sterren en trends, vermoeiend, onnodig en ongewenst.

  • Joost Backus

    Ja, niet veel neiuws in het verhaal. Ahum, niks eigenlijk. Allemaal al eerder gerapporteerd en over geschreven. Beetje schraal verhaal.