Privacy
229 seconden leestijd

Betalen in het OV: de Zwitsers weten hoe het moet!

Het kan echt allemaal veel eenvoudiger, dat betalen voor een reisje met het openbaar vervoer. Kijk maar hoe de Zwitsers het doen.

Station Arnhem was hard op weg om het meest bizarre station van Nederland te worden, omdat geen normale reiziger meer begrijpt waar je nu moet in- of uitchecken. Op dat station rijden veel vervoersbedrijven: NS, Hermes, Syntus (eind dit jaar wordt dat Arriva) en als het meezit ook Connexxion met een verbinding van Arnhem naar Amersfoort.

Klantonvriendelijk
Wie dus van Doetinchem naar Amersfoort wil kan in de toekomst op Arnhem afkomstig zijn van een reis met Hermes of Arriva en overstappen op NS of Connexxion. Snapt u hem nog? Ik niet. Maar wie een foutje maakt kan wel twintig euro borg verliezen aan het verkeerde vervoersbedrijf en nog steeds geen kaartje hebben. Ergo: de persoon riskeert dan een bekeuring vijfendertig euro plus de prijs van reis. En dat voor een reis die dertien euro kost.

Arriva en Hermes zagen vermoedelijk een stortvloed aan terechte klachten en besloten het probleem gezamenlijk op te lossen door een incheckpaal te delen. Een goed initiatief, want het in- en uitchecken is iets waar niemand op zit te wachten. Los van het dubbele opstapgeld wil ik niet in de rij staan voor een paal om voor OV-chipkaartproducent Trans Link Systems de administratie te regelen. En dat alleen omdat hun software ondanks de krankzinnige investeringen gewoon onvoldoende functioneert.

Pak de mobiel
Toen ik laatst op vakantie was in Zwitserland zag ik het voorbeeld hoe je zaken liever ziet geregeld. Reizigers kunnen daar gebruik maken van een applicatie voor de mobiele telefoon. Die werkt op Windows Mobile, Android, iPhone en BlackBerry. Een simpel programmaatje waar je met een creditcard of bankrekening gebruik van kunt maken. Je koopt via applicatie ‘SBB Mobile‘ een kaartje naar wens en dat is dan beschikbaar op de mobiel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De conducteur controleert aan de hand van een code die kan worden ingescand. Zo’n QR-code functioneert goed. Ik mocht spelen met de apparatuur van de conducteur en zag hoe snel het werkt. Iedere mobiele telefoon kan tegenwoordig ook die codes scannen, dus zou het mij niet verbazen als ook de conducteur straks een mobieltje heeft en het systeem niet meer met specifieke apparaten voor controleurs hoeft te functioneren.

Daarbij is ook goed dat het kaartje gekoppeld is aan de persoon en niet aan de telefoon. Wie zijn toestel kwijt is, kan op een ander toestel het ticket laten zien. Je logt in op je account. Dat werkt dus gewoon: ik heb het op een paar ritten geprobeerd met mijn iPad, iPhone, Android toestel (een nerd heeft dat op vakantie allemaal bij zich ) en de conducteur kon alles scannen.

Eén kaartje voor alles
Maar nog mooier was dat ik slechts één kaartje nodig had voor alles. Wie bijvoorbeeld van Lugano naar Zürich kan meteen het lokale openbaar vervoer op het biljet zetten. Dus mijn mobiele ticket is geldig op trein, metro, bus, tram en boot. Hoe de bedrijven onderling het geld verdelen is dan ook niet mijn probleem. Maar goed, bancaire zaken zijn dingen die de Zwitsers nu eenmaal beter begrijpen dan wij. Zij snappen ook dat een digitaal systeem complementair is en bieden ook papieren kaartjes aan. Geen dwang, want klant is koning.

Maar wat echt het vakantiegevoel geeft, is dat de Zwitsers mij niet straffen met een boete voor niet uit- of inchecken bij de verkeerde vervoerder. Maar goed, zij hoeven ook geen ruim drie miljard terug te verdienen maar hoogstens – naar verluidt – enkele tientallen miljoenen. En met 2,3 miljoen gebruikers is dat realistisch. Ook hoef je geen saldo te laden, want je betaalt alleen wat je gebruikt. Het enige wat ik hoefde op te laden was de batterij van mijn mobiel. En daar waren dan gelukkig ook stopcontacten voor in de trein.

________________
Volg HP/De Tijd ook op Twitter!


Brenno de Winter

Brenno de Winter is onderzoeksjournalist met een specialisatie in IT-beveiliging en privacy. In 2011 werd Brenno verkozen tot Journalist van het jaar.

Lees ook
Meer artikelen